Kauneus ja Terveys

"Jahtaanko onnea turhaan lopun elämääni?" – Psykologi Ilona Rauhala vastaa

"Jahtaanko onnea turhaan lopun elämääni?" – Psykologi Ilona Rauhala vastaa
Lukija on koukussa hyvän olon tavoitteluun. Se estää jo onnellisuutta. Mistä saisi apua liialliseen itsetarkkailuun ja hyvän olon etsintään? Lue miten psykologi Ilona Rauhala vastaa lukijalle.
Julkaistu: 19.2.2021
Tein self-help-kirjasta harjoituksia, ja eräänä aamuna havahduin siihen, että minun oli hyvä ja helppo olo. Autuuden tilaa kesti pari viikkoa. En tiedä, miten sen saavutin, mutta olen etsinyt oloa takaisin jo vuosia. Pelkään, etten voi enää kokea mitään yhtä hyvää. Olen suorittajatyyppi enkä haluaisi enää suorittaa tätäkin. Mistä saisin apua liialliseen itsetarkkailuun ja hyvän olon etsintään?

Ilona Rauhala vastaa:

Ihanaa, että sinulla on kokemus hyvästä ja helposta olosta! Silloin voi kokonaisvaltaisesti, sekä henkisesti että fyysisesti, hyvin. Sen kokeminen ei ole itsestäänselvää.
Hyvä olo voi olla hetkellinen tunne tai pidempi tila. Elämä tuntuu hyvältä ja merkitykselliseltä.
Kuvaat hyvin sitä, että saavutit kirjan harjoituksia tekemällä jotakin. Voisit palata harjoituksiin ja katsoa, mitä niistä seuraa.
Hyvä olo on usein seurausta konkreettisesta tekemisestä.
Kun tuntuu pahalta, on tärkeä tarkastella, minkä muutoksen tekeminen parantaisi oloa eniten.
Tarkkaile fyysistä vointiasi ja siihen liittyviä rutiineja. Miten nukut, liikut, syöt ja palaudut? Tukeeko fyysinen ympäristö hyvinvointiasi?
Ympäristö vaikuttaa mieleen ja ”ehdottaa” sille koko ajan jotain: kauneutta, rumuutta, järjestystä tai epäjärjestystä.
Vaalin omaa hyvinvointiani neljällä periaatteella: kirjoita, kävele, keskustele ja hengitä. Olen luonut niistä päivittäisiä rutiineita.
Kirjoittaminen auttaa jäsentämään sitä, mikä nyt mietityttää.
Kävely tuo ilmaa ja tilaa ympärilleni. Se toimii porttina parempaan oloon melkein aina. Keskustelemalla luon yhteyttä muihin.
Olen opetellut havainnoimaan hengitystäni ja huomaamaan itsessäni pienet muutokset, kuten pakahtumiset, katkokset ja kiihtymiset. Silloin laitan kädet hellästi rintakehälleni ja sanon, että kaikki on hyvin.
Minna Martinin kirja Hengitys virtaa (Kirjapaja, 2016) voi toimia apuna hyvään ja helppoon oloon. Myös lääkäri Emilia Vuorisalmen opas Rakkaus haltuun (WSOY, 2020) avaa onnen reseptiä maanläheisesti.
Jatka harjoittelemista. Hyvä olo saattaa taas jossain kohtaa häivähtää, mutta älä kiinnity sen toivomiseen liikaa. Se tulee, jos on tullakseen, seurauksena kaikesta muusta, mitä teet.
Onko sinulla ongelmia? Psykologi Ilona Rauhala vastaa kysymykseesi. Lähetä viesti: kt@a-lehdet.fi. Kirjoita otsikoksi ”Rauhala”. Toimitus käsittelee sähköpostiasi luottamuksellisesti.
Kommentoi »