Terve.fi

Iltasyöminen lihottaa - ja muut laihduttamisen myytit

Iltasyöminen lihottaa - ja muut laihduttamisen myytit
Laihdutukseen liittyy paljon vääriä uskomuksia. Lue yleisimmät laihdutukseen liittyvät faktat ja myytit.
Julkaistu: 28.6.2012

Rasva lihottaa

Rasvan lihottava maine johtuu sen suuresta energiasisällöstä. Rasvaa silti tarvitaan ja sitä on saatava ravinnosta kehon tarpeisiin – rasvan kanssa kannattaa silti olla tarkkana ja muistaa, että laihduttajan täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa. Valitse painonhallintasi aikana rasvasi kasvi- (esim. kasvimargariinit, kasviöljyt) ja kalarasvoista (esim. lohi, makrilli, siika).

Iltasyöminen lihottaa

Sillä ei ole merkitystä, mihin aikaa syö. Ainoa, mikä ratkaisee, on päivän kokonaisenergiasaldo.

Leipä ei lihota

Leipäkin lihottaa, jos sitä syö yli tarpeensa (ts. syö enemmän kuin kuluttaa). Myös leivän päällisetlisäävät kalorimäärää lähes huomaamatta.

Pitää syödä vain kasviksia

Kasvikset ovat tärkeä osa terveellisiä ruokailutottumuksia, mutta pelkkiä kasviksia syömällä ravinto olisi liian yksipuolista ja tätä kautta huonolaatuista. Kasviksia kannattaa silti syödä vähintään puoli kiloa päivässä, sillä niissä on paljon tärkeitä ravintoaineita ja vain vähän energiaa.

Lihaa vain vähän

Laihduttaessa usein vähennetään kilokaloreita juuri proteiinin osuudesta (esim. lautaselle otetaan reilusti kasviksia ja perunaa, mutta vain pieni nokare kanaa), vaikka laihduttajan kannattaa huolehtia riittävästä proteiinin saannista lihasmassan säilyttämiseksi ja kylläisyyden tunteen saamiseksi

Mitä vähemmän syö, sitä nopeammin laihtuu

Liian pienillä kaloreilla kituuttaminen saattaa jumittaa painon tehokkaasti. Jos alhaisilla kaloreilla vielä liikkuu, niin voi jopa ylirasitustila uhata! Älä yritä tehdä liian suurta kalorivajetta päivääsi – pysy pienemmissä kalorivajeissa, jolloin laihtumisvauhti on hitaampaa ja tulokset pysyvämpiä.

Hiilihydraatit lihottavat

Mikään yksittäinen ravinto-aineryhmä tai ruoka-aine ei lihota; energiansaanti/kulutus ratkaisee!

Kommentoi »