Terve.fi

Ihmedieettiä ei ole olemassa

Ihmedieettiä ei ole olemassa
Ihmisen perusluonteeseen kuuluu halu päästä helpolla. Siksi moni sortuu yrittämään laihdutusta ihmepillereiden, rasvojen, muotidieettien ja näivetyskuurien avulla. Ne eivät kuitenkaan pudota painoa kuin korkeintaan tilapäisesti.
Julkaistu: 27.6.2006

Pysyvä laihtuminen vaatii aina vaivannäköä, pysyvää elämäntapamuutosta, sillä oikotietä onneen ei ole.

Useimmat ylipainoiset haluavat päästä eroon liikakiloistaan. Moni aloittaakin laihdutuskuurin toiveikkaana, usein jonkin muotidieetin houkuttamana, mutta muutaman kilon laihdutuksen jälkeen seuraa repsahdus ja kilot palaavat. Tästä seuraa pettymys ja motivaatio yrittää uudelleen heikkenee.

Markkinamiehet iskevät tähän väliin. Lehdissä ja ostoskanavilla tyrkytetään ihmeitä tekeviä rohdoksia ja pillereitä, joita syömällä rasvan väitetään sulavan silmissä. Oikeasti ne laihduttavat vain kukkaroa. Samalla aikakauslehdet rummuttavat sensaatiomaista, maailmalla suosittua lillukanvarsidieettiä, jota kaikki mallitkin käyttävät. Moni ylipainonsa kanssa tuskitteleva on houkutuksille altis ja aloittaa luottavaisena kuurin, joka johtaa taas uuteen pettymykseen.

Pilleri päivässä ja muut poppakonstit

Markkinoilla on kirjava joukko kalliita laihdutusvalmisteita ja ihmepillereitä, jotka mainosten mukaan “polttavat” rasvaa. Sellaisena markkinoidaan mm. tavallista omenaviinietikkaa, jonka litrahinta laihdutusvalmisteena on satoja euroja. Sillä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta elimistön energiankulutukseen.

Muita täysin tehottomia keinoja ovat mm. laihdutustee, kääreet ja erilaiset iholle siveltävät rasvat. Nesteenpoistolääkkeet ja saunominen vähentävät vettä elimistöstä, minkä havaitsee tilapäisenä painon laskuna, mutta rasvaa eivät nekään kuluta lainkaan. 

Yksipuoliset dieetit

Omenalla ohuemmaksi, yhden päivän juomadieetti, näkkileipäpäivä ja kaalisoppakuuri – rakkaalla lapsella on monta nimeä. Nämä ja monet muut ihmeitä tekeviksi väitetyt pikalaihdutuskuurit ovat kaikille tuttuja, ja naistenlehdet esittelevät uusia tasaisin väliajoin.

Laihduttajat ovatkin usein innokkaita kokeilemaan erilaisia dieettejä, jotka todellisuudessa saattavat olla jopa terveydelle haitallisia, etenkin pitkäaikaiskäytössä, sillä niiden vaarana on yksipuolinen ravintoaineiden saanti. Pelkällä nestepaastollakin voi laihtua, mutta elimistö alkaa kuluttaa rasvan lisäksi myös elimistön valkuaisaineita, mistä kudokset kärsivät.

Tämän hetken muotidieettejä ovat vähähiilihydraattiseen ruokavalioon perustuvat “low carb” – dieetit, joista esimerkiksi Atkinsin dieetti perustuu välttämättömien hiilihydraattien voimakkaaseen rajoittamiseen ruokavaliosta sekä rasvojen ja proteiinien vapaaseen nauttimiseen. Tällä elimistöön aiheutetaan ns. ketoositila, jonka väitetään aiheuttavan nälättömyyden tunteen. Ketoosi ei kuitenkaan ole luonnollinen fysiologinen tila, ja se voi olla jopa vaarallinen, esimerkiksi diabetesta sairastavalle.

Yksipuoliset ravintodieetit eivät sovi pysyvään ja etenkään turvalliseen painonhallintaan, sillä niiden tehosta pitkäaikaiskäytössä ei ole tutkimustuloksia. Millä tahansa ruokavaliolla tai näivetyskuurilla paino voi aluksi pudota, mutta tuolloinkin niiden teho perustuu ravinnon pienentyneeseen energiamäärään, eikä määrättyjen ravintoaineiden välttämiseen.

Pysyvä elämäntapamuutos

Ihminen lihoo, kun saa pitkän ajan kuluessa enemmän energiaa kuin kuluttaa sitä. Painonhallinta onnistuukin turvallisesti ja varmasti vähentämällä nautitun ruuan ja juoman kalorimäärää, sekä lisäämällä energian kulutusta liikunnan avulla, mitään muuta ei tarvita. Riittää kun nautittavaan ravintoon tehdään tarvittavat laadulliset muutokset mm. rasvaa vähentämällä ja vähäenergisten ravintoaineiden, kuten kasvisten, määrää lisäämällä.

Ajan myötä paino lähtee laskuun ja myös pysyy tavoitepainossa, kun terveellisistä elämäntavoista pidetään pysyvästi kiinni. Poppakonsteja ei tarvita.

Kommentoi »