Kauneus ja Terveys

Hiustutkija Miisa Syrjälä näkee hiuksista asiakkaiden murheet: "Hoida myös mieltä"

Hiustutkija Miisa Syrjälä näkee hiuksista asiakkaiden murheet: "Hoida myös mieltä"
Hiustutkija Miisa Syrjälä kertoo, miten voit helliä hiuksiasi ulkoisesti ja sisäisesti. Talvella hyvä hoito on erityisen tärkeää.
Julkaistu: 12.2.2021
Hiustutkija Miisa Syrjälä, 45, Tampere:
Parasta talvessa on se, kun saa kävellä muutaman asteen pakkasessa, lumi narskuu jalkojen alla ja voi hengittää raikasta ilmaa. Evästauolla voi juoda kaakaota nuotion ääressä.
Vaikka nautin talvesta, tiedän hiustutkijana, että se on rankkaa aikaa hiuksille ja hiuspohjalle.
Hiuspohja voi tuntua kuivalta tai kireältä. Sen ei pitäisi tuntua miltään, ei punoittaa, kutista eikä hilseillä.
Voit hieroa kuivaan päänahkaan hiuspohjan seerumia tai kosteuttavaa hoitonestettä, vaikka päivittäin.
Hiuksetkin tarvitsevat kosteutta. Kuiva ilma saattaa tehdä ne sähköisiksi. Käytän talvisin kosteuttavia hoitotuotteita ja jätettävää hoitoainetta.
Osa jätettävistä hoitoaineista ja hiusten hoitonesteistä saattaa sopia hiuspohjallekin, mutta eivät kaikki. Tarkista asia ohjeista.
Pipo suojaa hiuksia, sillä ne eivät pidä suurista lämpötilanvaihteluista.
Jos hiukset ja hiuspohja ovat pitkään päähineen alla, ne voivat rasvoittua. Silloin hiuspohjaa hoitava hiusturve tai kosteuttava hiusöljy voi auttaa. Voit myös syväpuhdistaa päänahan savihoidolla. Näitä hoitoja kannattaa tehdä kerran viikossa.
Tärkeää on pitää hiusten pesuväli sopivana. Pese tukka, kun se tuntuu likaiselta, mutta älä joka päivä. Riskinä on, että peset pois normaalin bakteerikannan, joka suojaa hiusjuuren aluetta. Silloin hiuspohja voi tulehtua ja sen PH mennä epätasapainoon. Kahdesta neljään pesukertaa viikossa yleensä riittää. Hiuksia voi totuttaa aiempaa harvempaan pesuväliin.
Pelkkä vesipesukin kuivattaa hiuksia ja hiuspohjaa, joten vältä turhaa kastelemista.
Muista myös sisäinen hoito. Juo tarpeeksi vettä ja syö monipuolisesti.
Erityisen tärkeitä ovat omega-3-rasvahapot, joita saa rasvaisesta kalasta, camelinaöljystä tai ravintolisistä.
Huolehdi magnesiumin ja D-vitamiinin saannista. Niiden puute haurastuttaa hiuksia.
Jos keho ei saa tarpeeksi ravinteita, ne vähäiset menevät tärkeille elimille. Ensimmäisenä uhrataan hiukset.
Jos hiuksissa on ongelmia, se voikin kertoa, että kehossa ei ole kaikki hyvin.
Opiskelin aikuisiällä hiustutkijaksi ja hius­hoitajaksi. Työskentelin aiemmin myynnin ja markkinoinnin alalla, mutta kaipasin ihmisläheisempää työtä.
Nyt pääsen kohtaamaan ihmisen kokonaisvaltaisesti ja pohtimaan ongelmien syitä.
Pitkittynyt stressi näkyy tukassa. Hiukset voivat lähteä, veltostua tai näyttää elottomilta.
Hiuksiakin hyödyttää, jos tekee elämässä asioita, jotka tuottavat mielihyvää ja tuovat merkityksellisyyttä.
Joskus asiakkaan hiukset alkavat taas kasvaa, kun niitä on tutkittu, hoidettu hyvin hoitolassa sekä kotona ja elämään on tullut lisää iloa.
Opin työssäni koko ajan uutta, ja tunnen onnistumisen iloa joka päivä.
On aina vau-hetki, kun huomaamme yhdessä asiakkaan kanssa, että hänen hiuksensa ovat kasvaneet. Niissä hetkissä tunnen iloa ja kiitollisuutta.
Turhauttavinta taas on se, jos hiuspohjassa on ongelmia eikä asiakas ole valmis tekemään töitä asian eteen.
Ei riitä, että käy tutkimuksessa, vaan pitää ottaa vastuu omasta voinnistaan. Tuloksia ei synny, jos ei ole valmis muutokseen.
Tämä työ on aina minun ja asiakkaan yhteistyötä. Yhdessä olemme enemmän.”

Hiustutkijan vinkit hiuspohjan hoitoon

1. Käytä kosteuttavaa sampoota ja hoitoainetta. Kosteuta hiuspohjaa seerumilla.
2. Muista D-vitamiini, magnesium sekä omega-3-rasvahapot. Jos keho ei voi hyvin, hiuksetkaan eivät yleensä voi.
3. Hanki harrastus, joka lievittää stressiä. Mielen hyvinvointi on tärkeää hiuksillekin.
Kommentoi »