Kauneus ja Terveys

Verenpaine alas, mieliala ylös! Viisi syytä miksi hiihtäminen on parasta

Verenpaine alas, mieliala ylös! Viisi syytä miksi hiihtäminen on parasta
Onko viime hiihtokerrastasi jo aikaa? Maastohiihto on terveysvaikutuksiltaan lähes ylivertainen liikuntalaji. Nyt kaikki suksille!
Julkaistu: 11.1.2021

1. Ehkäiset sairauksia

Yksi mukavimmista tavoista ehkäistä sydän- ja verisuonielimistön sairauksia on lähteä ladulle. Hiihto kohentaa sydän- ja verenkiertoelimien kuntoa. Kuten muukin kestävyysliikunta, se laskee verenpainetta ja parantaa kolesteroliarvoja.

2. Virkistyt ja saat hyvän mielen

Raitis ilma piristää ja saa hyvälle tuulelle. Hiihtäessä on mahdollista saavuttaa meditatiivinen flow-tila, kun löytää rennon rytmin. Tutkimusten mukaan ulkoliikunnalla on enemmän myönteisiä psykologisia vaikutuksia kuin sisä­liikunnalla. Ulkoilu irrottaa stressaavista arkiympyröistä.

3. Haastat kropan

Hiihto kuormittaa kehoa monipuolisemmin kuin moni muu kestävyyslaji, sillä se pitää myös tasapainoaistin ja koordinaatiokyvyn virkeänä. Varsinkin luisteluhiihdossa ollaan paljon yhdellä suksella, mikä vaatii hyvää kehonhallintaa.
Muuntele treeniä! Ilman sauvoja hiihtäminen kehittää alavartalon lihaskestävyyttä, tasatyöntö keski- ja ylävartaloa.

4. Liikut ilman rasitusvammoja

Jos kärsit kipeistä polvista tai lonkista, hiihto on usein parempi vaihtoehto kuin juoksu tai kävely. Hiihto ei rasita niveliä, koska niihin ei kohdistu iskevää liikettä. Silti pystyt treenaamaan tehokkaasti! Voit kehittää peruskestävyyttä tai hiihtää kovaa, jolloin vauhti- ja maksimikestävyytesi paranee.

5. Pidät painon kurissa

Mitä pidempään viihdyt ladulla, sitä parempi. Hiihtäminen kuluttaa paljon energiaa, jopa 400–1 000 kaloria tunnissa. Laji sopii myös heikkokuntoisille, kunhan malttaa aloittaa rauhallisesti.
Asiantuntija: hiihtoasiantuntija Wilhelm Stenbacka/Suomen Latu. Lähde: Terveyskirjasto
Kommentoi »