Terve.fi

Hätänumerot vaihtelevat maittain


Hätänumeroiden kirjo ympäri maailmaa on laaja. Hätänumero kannattaa selvittää aina ennakkoon ennen matkalle lähtemistä.

Me suomalaiset saatamme pitää yleisen hätänumeron, 112:n toimivuutta, tunnettuutta ja luotettavuutta itsestään selvänä. Kotimaan kamaralla 112:een soittaminen takaakin avun saamisen, mutta kaikkialla näin ei valitettavasti ole.

Hätänumeroiden kirjo ympäri maailmaa on laaja ja joskus numeron löytäminen voi olla yllättävän hankalaa. Numeron hankkimista ei kannata missään nimessä jättää siihen hetkeen, kun onnettomuus tai sairastapaus on jo osunut kohdalle vaan kohdemaan yleinen hätänumero ja muut auttavat tahot, kuten vakuutusyhtiöiden päivystyspuhelimet kannattaa ottaa selville jo ennen matkalle lähtöä.

Hätänumero 112 on ollut kaikissa EU-maissa pakollinen vuodesta 2002 lähtien, mutta sen toimivuudessa ja tunnettuudessa on valitettavasti edelleen suuria maakohtaisia eroja. Useissa EU-maissa on 112:en lisäksi rinnakkaisia numeroita, eri palveluihin eli esimerkiksi poliisille ja sairaankuljetukseen voi lisäksi olla omat numeronsa. Kohdemaan tilanne kannattaa siis ennen matkalle lähtöä selvittää myöskin EU:n sisällä matkustettaessa.

Selvitä matkakohteen hätä- ja avustusnumerot luotettavista lähteistä

Kohdemaan hätänumeron saa selville esimerkiksi matkatoimistojen tai suurlähetystöjen kautta. Ulkoministeriön valmiusasioista vastaava osastosihteeri Jaana Mäkelä ei kehota luottamaan esimerkiksi internetistä mahdollisesti löytyviin eri maiden hätänumerolistoihin, joiden tiedot saattavat olla vanhentuneita tai epämääräisistä lähteistä kerättyjä.

Mäkelä neuvoo selvittämään asiat etukäteen ottamalla yhteyttä esimerkiksi Suomen edustustoon kohdemaassa tai kohdemaan edustustoon Suomessa. Suomen edustustojen yhteystiedot löytyvät ulkoministeriön nettipalvelun kautta osoitteesta http://formin.finland.fi Myös ulkoministeriön matkustusaiheisissa palveluissa samoilla sivuilla löytyy tietoa mm. kriisitilanteissa toimimisesta.

Vakuutusyhtiöillä on päivystäviä puhelimia

Mäkelä muistuttaa, että valmismatkojen järjestäjiä sitoo laissa säädetty velvollisuus huolehtia matkalle osallistujista matkan ajan. Tähän kuuluu tietenkin myös tietämys ja toiminta hätätapauksissa. Omatoimimatkailijat sen sijaan joutuvat itse huolehtimaan matkaturvallisuudestaan.

Matkaa suunniteltaessa ehdottoman tärkeää on muistaa ottaa matkustajavakuutus. Korvausten lisäksi matkustajavakuutus voi nimittäin olla avuksi hätätilanteessa toimittaessa. Useilla vakuutusyhtiöillä on sairastumistapauksia ja tapaturmia varten asiakkailleen ympäri vuorokauden päivystävä keskus, josta annetaan toimintaohjeita, hoidetaan yhteys lääkäriin ja jopa järjestetään kotiinkuljetus.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että toisin kuin esimerkiksi 112-hätänumeroon, ei vakuutusyhtiöiden päivystyspalveluihin soittaminen yleensä ole maksutonta vaan noudattaa normaaleja puhelinmaksuja.

Lähteet: Ulkoministeriö, Hätäkeskuslaitos

Lisätietoa: Listaus eri maiden hätänumeroista Wikipedian artikkelissa

Julkaistu: 15.6.2006