Terve.fi

Haluatko eroon keski-iän vararenkaasta? Ota 6000:ta askelta

1


Haluatko eroon keski-iän vararenkaasta? Ota 6000:ta askelta

Brasilialaistutkijat kertovat löytävänsä vastauksen monia keski-ikäisiä vaivaavaan keskivartalolihavuuteen. Heidän mukaansa riittää, kun kävelee 6000 askelta päivässä. Lue lisää.

Brasilialaistutkijat kertovat löytävänsä vastauksen monia keski-ikäisiä vaivaavaan keskivartalolihavuuteen. Heidän mukaansa riittää, kun kävelee 6000 askelta päivässä, kertoo Daily Mail.

Vähintään 6000 askeleen ottaminen päivässä auttaa laihtumisen lisäksi myös alentamaan vaihdevuosiin yhdistettyjen ongelmien, kuten diabeteksen ja metabolisen oireyhtymän, riskiä.

Tutkijat seurasivat 292:ta brasilialaista naista, jotka olivat iältään 45–72-vuotiaita. Naisten päivittäiset askeleet kirjattiin ylös. Lisäksi heille tehtiin terveystarkastukset, joissa tarkistettiin kolesteroli ja verensokeriarvot, sekä mitattiin vyötärön- ja lantionympärykset keskivartalolihavuuden arvioimiseksi, jonka tiedetään kohottavan sydän- ja verisuonitautien sekä diabeteksen riskiä.

Vähintään 6000 askelta päivässä ottavia naisia pidettiin aktiivisina ja vähemmän käveleviä passiivisina.

Tutkimuksen mukaan aktiiviset naiset olivat paljon harvemmin liikalihavia kuin passiiviset. Lisäksi aktiiviset naiset kärsivät epätodennäköisemmin metabolisesta oireyhtymästä tai diabeteksesta riippumatta siitä, olivatko he jo käyneet vaihdevuodet läpi.

– Vaikuttaisi siltä, että naisten kohdalla matka kohti terveempää elämää alkaa 6000 askeleella, tutkijat kommentoivat.

Lue myös:

3 tapaa välttää keski-iän liikakilot

Näin tehostat kävelyä

Askelmittari vauhdittaa kävelyä

Julkaistu: 23.11.2012