Terve.fi

Diabetesriski pienenee kasviksia lisäämällä ja lihaa vähentämällä

Diabetesriski pienenee kasviksia lisäämällä ja lihaa vähentämällä

Diabetesriskin laskemiseksi ei tarvitse ryhtyä kasvissyöjäksi, mutta lihan osuuden vähentämisestä lautaselta on apua.
Mainos

Terveellinen, kasvispainotteinen ruokavalio voi yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan auttaa diabetesriskin pienentämisessä.

Hyödyt saadakseen ei tarvitse alkaa kasvissyöjäksi. Riittää, kun lisää kasvisten ja hedelmien osuutta ja vähentää lihansyöntiä.

Yhdysvaltalaisten havainnot perustuvat yli 200 000 naisen ja miehen yli 20-vuotiseen seurantaan ja toistuviin ruokavaliokartoituksiin. Seurannan aikana 16 000 osallistujalla todettiin aikuistyypin eli tyypin 2 diabetes.

Verrattuna lihapainotteisesti syöviin riski sairastua diabetekseen oli noin 20 prosenttia pienempi henkilöillä, jotka söivät runsaasti kasviksia ja hedelmiä ja vähänlaisesti lihaa.

Lihan välttäminen ja kasvisten suosiminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoittanut, että osallistujan ruokavalio oli terveellinen. Kun tutkijat huomioivat tämän analyysissaan, tulokset muuttuivat jonkin verran.

Verrattuna lihapainotteisesti syöviin riski sairastua diabetekseen oli 34 prosenttia pienempi kasvispainotteisesti syövillä henkilöillä, jotka suosivat mm. täysjyväviljoja, pähkinöitä, papuja ja muita palkokasveja, mutta vain 14 prosenttia pienempi, jos he söivät paljon sokeria, epäterveellisiä rasvoja ja huonoja hiilihydraatteja.

Yhdysvaltalaisten tulokset julkaistiin Plos Medicine -tiedejulkaisussa.

Lähde:

Plos Medicine 2016;DOI:10.1371/journal.pmed.1002039

Lue myös:

Kasvikset voivat pienentää haimatulehduksen riskiä

Kasvikset saavat aterian maistumaan paremmalta

Hedelmät ja kasvikset hillitsevät kilojen kertymistä

Julkaistu: 22.7.2016