Terve.fi

Avantouinti herättää elimistön

Avantouinti herättää elimistön
Avantouinti on huippu harrastus. Lue avantouinnin hyödyistä!
Julkaistu: 25.6.2012

Avantouinnin SM-kisasta on kehittynyt talvinen karnevaali, jossa eri puolilta Suomea tulevat avantouimarit ottavat mittaa toisistaan 25 metrin avantoaltaassa.

Avantouinnin ensimmäiset MM-kilpailut järjestettiin helmikuussa 2000 Helsingissä. Suomessa arvioidaan tällä hetkellä olevan noin 120 000 talviuimaria, joista 50 prosenttia on naisia. Lisäksi harrastajia arvioidaan polskuttelevan saman verran mökeillä ja lomakeskuksissa.

Aineenvaihdunta vilkastuu

Mikä sitten saa ihmisen vapaaehtoisesti hyppäämään kylmään veteen? Ystävien innostus, uteliaisuus ja terveydelliset syyt ovat saaneet monet tutustumaan lajiin. Lajin harrastajat kokevat piristyvänsä samalla kun kylmänsietokyky paranee ja flunssat vähenevät.

Tutkimusten valossa talviuimarin virkistyminen ja piristyminen johtuvat kylmän aiheuttamasta stressihormonien erityksen lisääntymisestä suurten lämpötilavaihteluiden seurauksena. Avantouinti parantaa verenkiertoa ja kudosten aineenvaihduntaa hidastaen solujen vanhenemista ja säilyttäen näin esimerkiksi ihon kimmoisuutta. Säännöllisesti lajia harrastavien verenpaine laskee, mutta myönteiset vaikutukset häviävät, jos avantouinti lopetetaan.

Avantouinti sopii lähes kaikille, mutta sairauksista kärsivien tulee neuvotella lääkärin kanssa harrastuksen aloittamiseen liittyvistä riskeistä. Erityisesti sydän- ja verenpaineoireet saattavat estää kylmäkylvystä nauttimisen. Myöskään flunssaisena tai alkoholin vaikutuksen alaisena ei avantoon saa mennä.

Saunasta suoraan kylmään veteen meno ei ole suositeltavaa, vaan kehon täytyy antaa ensin hieman viilentyä. Saunan ja avannon välinen lämpöero aiheuttaa sydämelle kovan rasituksen, jolloin verenpaineen vaihtelu saattaa aiheuttaa huimauksen tunnetta. Terveelle ihmiselle kylmästä kylvystä ei kuitenkaan ole haittaa sen enempää kuin hiihtämisestä tai hölkkäämisestäkään.

Keho tottuu hyiseen veteen

Hyvä harrastuspaikka talviuimarille on lämmin pukusuoja ja avanto. Lihaksistoa on hyvä lämmitellä ennen avantoon menoa esimerkiksi sauvakävelemällä tai hölkkäämällä harrastuspaikalle. Ensimmäisillä kerroilla avannossa kannattaa viipyä vain muutamia sekunteja. Kylmä vesi voi aluksi aiheuttaa normaalia ja vaaratonta hengityksen salpautumista, joka menee nopeasti ohi. Kauden aikana keho sopeutuu kylmään ja vähitellen nautintoa voi jatkaa pidempään.

Mahdollisen saunomisen ja avantouinnin jälkeen lämpimästi pukeutumalla pienennetään vilustumisen riskiä.

Voit jäädä koukkuun

Virkistävän kokeilun aikaisia ja sen jälkeen seuraavia yksilöllisiä kehon tuntemuksia kannattaa kuunnella tarkalla korvalla. Voi olla, että kaverisi viipyy avannossa useita minuutteja, kun taas sinulle riittää avannossa kastautuminen maksimaalisen nautinnon saavuttamiseksi.

Muistetaan vielä yksi tärkeä seikka, jota lajin harrastajat mielellään avoimesti painottavat: talvinen polskuttelu hyisessä vedessä voi aiheuttaa riippuvuutta.

Kommentoi »