Terve.fi

Alipainoiselle

Alipainoiselle

Nostaaksesi painoasi sinun pitää syödä entistä suurempia ruoka-annoksia ja nauttia usein energiapitoisia välipaloja, rasvaakaan ei ole tarvetta kaihtaa.
Teksti Toimitus
Mainos

Nostaaksesi painoasi sinun pitää syödä entistä suurempia ruoka-annoksia ja nauttia usein energiapitoisia välipaloja, rasvaakaan ei ole tarvetta kaihtaa. Ruoan terveellisyydestä, rasvan laadusta ja kuidun saannista kannattaa yrittää pitää kiinni. Jos olet himoliikkuja, liikkumisessa voisit olla jatkossa maltillisempi.

1) Pyri saamaan ruuasta energiaa enemmän kuin kulutat. Ruuan määrästä ja laadusta riippuu, miten paljon energiaa kertyy. Peruselintoiminnot ja liikunta kuluttavat energiaa. Jos energian saanti on suurempaa kuin energian kulutus, ylimääräinen energia varastoituu rasvana eli sinulle alkaa kertyä lisäkiloja. Naiset kuluttavat keskimäärin 7.500 – 8.800 kJ / 1.800 – 2.100 kcal energiaa päivässä. Miehet kuluttavat keskimäärin 9.200 – 10.900 kJ / 2.200 – 2.600 kcal energiaa päivässä.

2) Tee itsellesi koko päiväksi aikataulu ruokailuista ja välipaloista. Syö säännöllisesti 2-3 tunnin välein vaikka sinulla ei olisikaan nälkä.

3) Syö runsaasti rasvaa sisältävää ruokaa. Rasvassa on yli kaksi kertaa niin paljon energiaa kuin hiilihydraateissa tai valkuaisaineissa, siksi rasvan lisääminen on tehokkain tapa lisätä ruuasta saatavaa energiaa. Suosi kuitenkin pehmeitä rasvoja: kasviöljyjä ja pehmeitä margariineja. Myös kalan rasva on pehmeää rasvaa. Pehmeissä rasvoissa on hyvälaatuisia rasvahappoja eivätkä ne sisällä kolesterolia. Kasviöljyt ovat myös hyvä E-vitamiinin lähde. Öljy sopii kaikkeen ruoanlaittoon, leivontaan ja salaatinkastikkeisiin. Kasviöljy on 100 % rasvaa. Ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa voi käyttää rasvaa tavanomaista reilummin samoin kuin myös leivän päällä.

Ks. Elintarvikkeiden ravintosisältöjä

Julkaistu: 23.11.2005