Terve.fi

Äidit kertovat: näin raskauskilot lähtevät

Äidit kertovat: näin raskauskilot lähtevät
Julkaistu: 4.12.2009

Kysyimme heiltä jotka ovat sen jo tehneet, eli kokosimme viikon ajan Helistimen äitien vinkkejä raskauskilojen pudottamiseksi. Nyt saamme lukea tärkeimmät asiat lähes 200:n vastanneen äidin vinkeistä.

Ruokavalio remonttiin

Ota käyttöön siisti ja terveellinen ruokavalio, paljon kasviksia ja hedelmiä sekä runsaasti vettä. Ei ole pakko syödä vähemmän kuin ennen, kunhan pidät huolen että et syö mitä sattuu. Ruokavalion siistimisen voit aloittaa jättämällä pois vaalean leivän, turhan sokerin ja kovat rasvat. Jaa ruokailut 5-6 kertaan päivässä. Karkkia ei kannata ostaa joka kauppareissulla, mutta täydellinen herkkulakko voi kostautua myöhemmin totaalisena repeämisenä, eli kultaisella keskitiellä pysyminen on tavoittelemisen arvoinen asia.

”On vain palattava normaaleihin ja terveellisiin ruokailutottumuksiin ja unohdettava raskausajan ihmeelliset intohimot kaikkeen epäterveelliseen.”

”Kaupasta saa kuivattuja leipänappeja, joita voi pitää päivällä pöydällä kupissa naposteltavana. Äkilliseen makeannälkään auttaa purkillinen vauvan hedelmäsosetta, siinä ei ole rasvaa eikä sokeria mutta maku on hyvä.”

”Ehdottaisin muillekin samaa rutiinia kuin itse noudatan, eli kevyttä välipalaa kuten hedelmiä tai keksi aina imetyksen jälkeen. Karkkia ja kakkuja vain pikkuisen kerrallaan ja aina vain isomman aterian jälkiruuaksi.”

Imetä mahdollisimman pitkään

Imetys auttaa alussa, sillä imettäminen polttaa kaloreita ja paino tippuu melkein itsestään. Imetyksen apu painonpudotuksessa on tietenkin sitä isompi mitä kauemmin imetät, ja mitä pidempään imetät, sen parempi myös lapselle. Imetyksen loputtua täytyy kuitenkin tarkistaa ruokavalio, etteivät kilot hiivi takaisin.

”Minulla lähti itsestään. Lopettaessani imetyksen minulla oli 5 kg vähemmän painoa kuin raskaaksi tullessa.”

Liiku paljon

Vauvan vaunujen kanssa kävely on hyvä liikuntamuoto, ja tulee kaiken lisäksi pakolla mukaan. Myös muu hyötyliikunta vie eteenpäin. Vauvan ja kodin hoito pitkin päivää voi olla yllättävänkin työlästä puuhaa. Vauvan kanssa saa touhuta ja jumpata niin paljon kuin jaksaa.

”Harrasta vauvajumppaa lapsen kanssa vaikka telkkarin ohessa. Punnertele ja nostele. Lapsi rakastaa tätä ja kummasti ojentajatkin voimistuu siinä ohessa.”

 

”Vaunukävelyillä voi pitää yllä ripeää tahtia, ja kannattaa suosia reittejä, joilla joutuu välillä huhkimaan ylämäessä.”

Yksin tehdyt nopeammat lenkit ja esimerkiksi hyvä kuntosaliohjelma auttavat viimeisten turhien kilojen pudottamisessa, jos ne ovat tiukassa. Lisäksi saat ainakin hiukan omaa aikaa. Liiku reippaasti, eli niin että hengästyt ja hikoilet, vähintään puolen tunnin ajan kolmesti viikossa.

Pidä mieli kirkkaana ja maltti mukana

Loppujen lopuksi laihduttamisessa on alusta loppuun kyse asenteesta. Hyvällä mielellä ja sopivalla itsekurilla takaat, että todella lipsumatta teet voitavasi tavoitteesi saavuttamiseksi ja vieläpä nautit siitä. Kiloista ei kannata stressata, sillä ne eivät lähde hetkessä. Älä kiirehdi, vaan muuta yksi asia kerrallaan ja katso miten se vaikuttaa.

”Raitista ilmaa ja maailman menon ihmettelemistä. Pikkuhiljaa hyvää tulee, unohtaa lohtupopsimisen ja ylimääräisen märehtimisen. Hymyä huuleen.”

”Lopeta kotona jumittaminen ja lähde ulos neljän seinän sisältä”

”Sinnikkyys ja peiliin katsominen.”

Apua saa kun pyytää

Jos turha paino ei lähde omin avuin, eivät laihdutusryhmätkään ole häpeä. Kun ylimääräisen saa pois oikealla tavalla, ilman poppakonsteja, se ei tule kovin helposti takaisin.

”Oma juttuni oli Painonvartijat. Kilot eivät kerta kaikkiaan pudonneet muulla konstilla. Loppujen lopuksi jouduin laihduttamaan 17 kiloa, ennen kuin olin raskautta edeltävissä mitoissani. Laihduttaminen oli tosi rankkaa, mutta kannatti. Kilot ovat myös pysyneet poissa.”

Lue lisää jutun aiheista:

1 kommentti