Terve.fi

6 kumottua terveysmyyttiä talvesta

6 kumottua terveysmyyttiä talvesta

Tutustu näihin talvisiin terveysmyytteihin, jotta pysyt terveenä tänäkin talvena!
Teksti Johanna Rytkönen
Mainos

Talvisesta terveydestä liikkuu monenlaista viisautta, mutta kaikilla vinkeillä ja nikseillä ei välttämättä ole minkäänlaista todellisuuspohjaa.

CNN kokosi tietopaketin talviseen terveyteen liittyvistä myyteistä.

Myytti 1: Kylmä ilma tekee sairaaksi

Kylmä ilma itsessään ei tee kipeäksi – itse asiassa päinvastoin. Kehon tartuntoja vastaan taistelevat solut nimittäin lisääntyvät kylmällä ilmalla. Näin keho varautuu kylmiä lämpötiloja vastaan.

Flunssavirukset kasvavat parhaiten noin 32 asteen lämpötilassa. Jos olet ulkona kylmässä ilmassa, sieraimesi ovat takuulla sitä kylmemmät.

Myytti 2: Kylmässä ilmassa ei voi urheilla

Kylmässä ilmassa kannattaa urheilla, sillä tutkimusten mukaan silloin vauhti on parhaimmillaan ja poltat enemmän kaloreita lyhyemmässä ajassa. Lisäksi kovempi ja nopeampi urheileminen voi kohottaa endorfiinitasoa, joka on jo muutenkin normaalia korkeampi pelkästään siksi, että oleilee ulkona.

Myytti 3: Allergiat katoavat talvella

Allergiat saattavat olla oikea syy vuotavaan ja tukkoiseen nenään talvellakin. Asiantuntijoiden mukaan sisäilma-allergiat voivat jopa pahentua talvella, kun lemmikit eivät ulkoile niin usein ja ilma ei pääse vaihtumaan. Myös monet homeet kukoistavat talvisin.

Myytti 4: Suurin osa kehon lämmöstä haihtuu pään kautta

Tämä uskomus on peräisin Yhdysvaltain armeijan 1950-luvulta tekemästä tutkimuksesta, jossa osallistujat oleskelivat kylmässä ilmassa ilman pipoa. Osallistujien muut vaatteet oli kuitenkin suunniteltu suojaamaan kylmältä, joten on loogista, että suurin osa kehon lämmöstä haihtui juuri pään kautta. Jos menee ulos kylmään ilman hanskoja mutta muuten lämpimässä talvivarustuksessa, suurin osa kehon lämmöstä haihtuu silloin käsien kautta.

Myytti 5: C-vitamiini ehkäisee flunssaa

Tässä on kyseessä paremminkin puolimyytti kuin täysi myytti. Kehosi tarvitsee riittävästi C-vitamiinia, jotta vastustuskyky toimisi hyvin ja pystyisi torjumaan flunssaa. Joissakin tutkimuksissa on myös havaittu, että suuri annos C-vitamiinia flunssan varhaisten oireiden aikana voi lyhentää flunssan kestoa ja helpottaa oireita.

Myytti 6: Alkoholi lämmittää

Alkoholia juodessa olo saattaa lämmetä, mutta tämä johtuu siitä, että veri syöksyy sisäelimistä iholle. Todellisuudessa kehosi lämpötila itse asiassa laskee alkoholin juomisen jälkeen. Alkoholi myös heikentää kehon kykyä täristä ja tuottaa ylimääräistä lämpöä.

Lähde: CNN

Julkaistu: 8.12.2015