Terve.fi

Näin tv-sarjojen maratonkatselu vaikuttaa kehoosi

Näin tv-sarjojen maratonkatselu vaikuttaa kehoosi
Kehosi ei pidä siitä, että vietät liikaa aikaa sohvalla televisiota katsellen.
Julkaistu: 10.10.2015

Yhden jakson jälkeen tekee mieli katsoa toinenkin, ja ennen kuin huomaakaan, on viettänyt tv-sarjan parissa jo useamman tunnin.

Tv-sarjojen maraton-katselu ei ole kuitenkaan hyväksi terveydelle. Mitä kauemmin ruudun ääressä viettää, sitä korkeammaksi kasvaa esimerkiksi diabetes-riski, kertoo Time.com.

Alle on listattu tapoja, joilla voi torjua tv-sarjamaratonin negatiivisia terveysvaikutuksia.

1. Aineenvaihdunta hidastuu

Ratkaisu: Käy kuntosalilla ennen sohvalle lösähtämistä. Tämä tehostaa kehon rasvapolttoa myös sarjamaratonin aikana. Erityisen tehokasta on painonnosto: eräässä tutkimuksessa havaittiin, että naiset, jotka tekivät voimaharjoituksia vain 15 minuutin ajan, polttivat seuraavana päivänä ylimääräiset 100 kilokaloria.

2. Et ajattele, mitä syöt

Ratkaisu: Varastoi kaappeihin terveellisiä herkkuja, kuten ilmapopattua popcornia, kasviksia ja kevyttä dippiä tai manteleita. Mittaa kulhoon sopiva annos sen sijaan, että söisit suoraan pussista.

3. Et nuku tarpeeksi

Ratkaisu: Aseta itsellesi tiukka nukkumaanmenoaika. Varmista, että lopetat sarjojen katselun viimeistään tuntia ennen kun aiot mennä nukkumaan. Ruudun kirkas sininen valo nimittäin häiritsee kehon melatoonin tuotantoa, ja melatoniini on hormoni, joka auttaa nukahtamaan.

Lähde: Time.com

1 kommentti