Terve.fi

Parsaa vedessä! Onko tuoreessa terveysvillityksessä mitään järkeä?

Parsaa vedessä! Onko tuoreessa terveysvillityksessä mitään järkeä?
Makuvedet ovat herättäneet paljon huomioita rapakon takana. Mutta kun yhdysvaltalaiskauppojen hyllyille ilmestyivät vesipulloon upotetut parsat, alkoi varsinainen kohina, uutisoi The Guardian.
Julkaistu: 29.8.2015

Makuvedet ovat herättäneet paljon huomioita rapakon takana. Mutta kun yhdysvaltalaiskauppojen hyllyille ilmestyivät vesipulloon upotetut parsat, alkoi varsinainen kohina, uutisoi The Guardian.

”Parsavesi oli huti”

Muutama viikko sitten yhdysvaltalainen luomuelintarvikejätti Whole Foods toi markkinoille parsaveden.

Noin viiden euron hintainen pullo sisälsi vettä, johon oli upotettu kolme parsan vartta.

Hyvin nopeasti yritys myönsi tuotteen olleen huti.

Parsavesi ehti kuitenkin herättää rutkasti huomiota ja yhden tärkeän kysymyksen: onko makuvesissä oikeasti mitään etuja verrattuna aivan tavalliseen hanaveteen?

Maku lisää kiinnostusta

– Vesi on elintärkeää, mutta siitä on tullut tylsää. Ihmiset haluavatkin koko ajan etsiä jotain uutta, tällä hetkellä kiinnostaa parsavesi, urheiluravitsemusterapeutti Leslie Bonci sanoo.

Bonci ei kuitenkaan usko, että makuvesien tai vitaminoitujen vesien juominen on paras keino nesteytykseen saati ravintoaineiden saamiseen.

– Vedessä olevan parsan määrä on niin olematon, ettei siitä saa juuri minkäänlaista ravitsemuksellista lisäarvoa.

Ravitsemusterapeutti Janet Brill on toisilla linjoilla. Hänen mukaansa on mahdollista, että pieni määrä kasvisten ja hedelmien sisältämistä kuiduista imeytyy veteen ja sitä kautta elimistöön.

– Ihmiset ovat kuitenkin aivan hulluja, jos he käyttävät moisia summia tuollaisiin tuotteisiin, Brill myöntää ja kehottaa säästämään lisäämällä hedelmät ja kasvikset veteensä jälkikäteen.

Oikeaa ruokaa ei voi korvata

Ravitsemusterapeutit myönsivät, että hedelmien tai vihannesten lisääminen veteen voi tuoda pieniä hyötyjä. Joidenkin edut ovat selvästi toisia suurempia.

Esimerkiksi mansikat ja sitrushedelmät ovat Brillin mukaan parempia vaihtoehtoja kuin parsa. Puristettuina kasviksista liukenee varmemmin vitamiineja veteen.

– Tärkeämpää on kuitenkin syödä oikeaa, terveellistä ruokaa, ravitsemusterapeutti Alexis Newman päättää.

Lähde: The Guardian

Kommentoi »