Treeni ja ravinto
Terve.fi

Liian kiireinen treenaamaan? Tällä minuutin treenillä pääset huippukuntoon

Liian kiireinen treenaamaan? Tällä minuutin treenillä pääset huippukuntoon

HIIT-treenin teho jaksaa ällistyttää. Voiko minuutin treenipyrähdyksillä tosiaan päästä hyvään kuntoon?
Mainos

Trenditreeni peittoaa vanhat keinot

Kovatehoinen intervalliharjoittelu eli HIIT-treeni (high-intensity interval training) on ollut viimeiset vuodet yksi treenimaailman suurimmista trendeistä.

Jokainen, joka on koskaan harrastanut minkäänlaista liikuntaa, on varmasti kuullut, että kalorit kuluvat yhtä tehokkaasti kävely- tai juoksulenkeillä. Tai että rasva alkaa palaa vasta, kun lenkki on kestänyt vähintään 40 minuuttia.

Yhdysvaltalaisyliopiston testien mukaan 20 minuutin HIIT-treeni kuluttaa keskimäärin 15 kaloria minuutissa. Juostessa kaloreita kuluu puolet vähemmän.

HIIT-treeni on mullistanut liikunnan. Lääkäri Luisa Dillnerin mukaan muutaman minuutin treenillä voi todellakin päästä huippukuntoon.

Lue lisää: Miten treenata, kun olet liian väsynyt treenaamaan? 4 vinkkiä

Tunti viikossa riittää

HIIT-treeni koostuu 60 sekunnin pyrähdyksistä, joissa annetaan itsestä lähes kaikki, mitä irti saadaan. Tappotahtista ahertamista seuraa 60 sekunnin palautteluvaihe.

Treeniin tarvitsee kuluttaa kertarykäisyllä vain 20 minuuttia. Virtaa treenin tekemiseen pitää löytyä kolme kertaa viikossa, jotta tuloksia syntyy.

Toisin sanoen, tunti viikossa tekee tiukaksi.

Intervallitreeni on mahdollista lähes missä vain, sillä periaatteessa minkä tahansa lajin suorituksen voi tehdä korkeilla tehoilla.

Parhaimpia vaihtoehtoja ovat pyöräily, juoksu, uiminen, salitreeni tai vaikka portaiden kiipeäminen. Nämä voi tehdä myös silloin, kun kukkaroaan ei haluaisi keventää liiaksi liikunnan vuoksi.

Homma ei voisi juuri helpommaksi tulla.

HIIT-treeni sopii kaikille

Tutkimukset ovat osoittaneet, että esimerkiksi sydänsairauksista kärsivien sydämen toiminta parani HIIT-treenaamisen myötä. Ylipainoisten keskuudessa HIIT näytti parantavan veren glukoosiarvoja.

Lihassäryistä kärsivät ovat niin ikään saaneet kipuihinsa apua korkeatehoisen intervallitreenin myötä.

HIIT-treeni sopiikin sen rankkuudesta huolimatta lähes kaikille.

Kalorit palavat vielä treenin jälkeenkin

Sen sijaan kenenkään, edes täysin terveen, ei pitäisi lopettaa HIIT-treenin kovatempoista osuutta kuin seinään.

– Nopea pysähdys voi olla haitallista. Palautumistaukojen välillä jalat kannattaa pitää kevyesti liikkeessä, jolloin veri kiertää normaalisti eikä pakkaudu suuriin lihaksiin ja aiheuta esimerkiksi huimausta, kinesiologian yliopistoprofessori Maureen MacDonald sanoo The Guardianin haastattelussa.

Eivätkä edut lopu tähän. Tutkimusten mukaan HIIT-treenin jälkeen kaloreita palaa muita treenitapoja enemmän.

Tunti treeniaikaa viikossa ei tunnu enää ollenkaan niin mahdottomalta järjestää.

Lähteet:

The Guardian

Sports Medicine

PLOS One

European Journal of Applied Physiology

American College of Sports Medicine

Julkaistu: 22.8.2015