Terve.fi

Herkuttele tällä päivittäin ja voit pienentää sydänriskejä


Suklaata päivittäin nauttivat saattavat säästyä sydänoireilta ja aivohalvaukselta muita todennäköisemmin. Tuoreessa brittitutkimuksessa sydänriskit pienentyivät, vaikka suklaata olisi syönyt jopa sata grammaa päivittäin. Lue lisää.

Suklaata päivittäin nauttivat saattavat säästyä sydänoireilta ja aivohalvaukselta muita todennäköisemmin. Tuoreessa brittitutkimuksessa sydänriskit pienentyivät, vaikka suklaata olisi syönyt jopa sata grammaa päivittäin. Yhteys havaittiin myös tavallista maitosuklaata syövillä, mikä on mielenkiintoista, sillä yleensä suklaan ja kaakaon terveyshyödyt on liitetty vain tummaan suklaaseen.

Heart-lehden julkaisemat tulokset perustuvat 21 000 miehen ja naisen kaksitoistavuotiseen seurantaan, jonka aikana heistä joka seitsemäs sairastui tai menehtyi sepelvaltimotautiin tai aivohalvaukseen. Osallistujista viidennes ei syönyt suklaata lainkaan. Loput nauttivat suklaata keskimäärin seitsemän grammaa päivässä ja persoimmat jopa sata grammaa päivittäin.

Kun tutkijat yhdistivät tiedot suklaansyönnistä ja sairastumisista, päivittäin suklaata 16–99 grammaa syövien riski sairastua aivohalvaukseen oli noin 20 prosenttia pienempi ja sepelvaltimotautiin noin 10 prosenttia pienempi kuin suklaata tuskin koskaan syövien. Myös heidän riskinsä menehtyä sepelvaltimotautiin tai aivohalvaukseen seurannan aikana oli pienempi.

Varsinaisen tutkimuksensa lisäksi tutkijat tekivät systemaattisen tutkimuskatsauksen, jossa he yhdistivät ja analysoivat yhdeksän suklaatutkimuksen aineistot. Katsauksen tulokset olivat samansuuntaisia kuin varsinaisen tutkimuksen.

Tutkijat huomauttavat, että vaikka tuloksiin on voinut vaikuttaa moni muukin seikka kuin suklaan syöminen, tulokset viittaavat vahvasti siihen, ettei päivittäinen suklaan syöminen ainakaan lisää sydänriskejä. Silti pelkästään näiden tulosten perusteella kenenkään ei välttämättä kannata alkaa syödä sataa grammaa suklaata päivittäin, sillä suklaasta saatava lisäenergia voi kerryttää kiloja, mikä puolestaan suurentaa sydänriskejä.

Lähde: Heart 2015

Lue lisää:

Viisi tapaa nauttia tummasta suklaasta terveellisesti

Maistuiko suklaa? Näin poltat saamasi kalorit

Julkaistu: 17.6.2015