Terve.fi

Punnitsetko itsesi usein? Aktiivisesti painoaan seuraavat laihtuvat eniten


Laihdutus ja punnitus: Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan päivittäin tai vähintään useita kertoja viikossa itsensä punnitsevat laihtuvat eniten. Harvakseltaan punnitseminen on yleensä merkki huonosta sitoutumisesta laihdutukseen. Lue lisää.

Joissakin laihdutusohjeissa neuvotaan välttämään liian tiheää painon mittaamista. Pelkona on se, että liian usein toistuva punnitsemin johtaa neuroottiseen itsetarkkailuun ja jopa liialliseen laihtumiseen. Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan päivittäin tai vähintään useita kertoja viikossa itsensä punnitsevat laihtuvat eniten. Harvakseltaan punnitseminen on yleensä merkki huonosta sitoutumisesta laihdutukseen.

Tutkimukseen osallistui 40 koehenkilöä, jotka valikoitiin suuremmasta aineistosta. Koehenkilöiden painoindeksien keskiarvo oli 29. Heille annettiin dieettiohjeita, samanlaiset vaa’at ja ohje punnita itsensä heti herättyään joka aamu. Painolukemat tallennettiin älypuhelimen muistiin, josta ne lähetettiin tutkimuskeskukseen. Keskimääräinen painonseuranta-aika oli 247 vuorokautta, ja punnitustuloksia kertyi vajaat 3000. Vaikka kaikkia ohjeistettiin mittaamaan painonsa päivittäin, suurin osa ei ohjetta noudattanut.

Ensimmäiseksi laskettiin punnitusten välillä kuluneiden aikojen suhde muutokseen painolukemissa. Joka päivä tapahtuneiden punnitusten välillä oli koko materiaalissa merkitsevää laskua. Kun punnitusten välillä oli viikko, painossa ei tapahtunut merkitsevää muutosta. Kun väli oli viikosta kuukausiin, painolukemat suurenivat punnituskertojen välillä. Kun tuloksia tarkasteltiin yksilötasolla, löydös pysyi samana: painon alentuminen liittyi vähintään muutamia kertoja viikossa tapahtuneisiin punnituksiin.

Tässä tutkimuksessa koehenkilöt lipesivät annetusta ohjelmasta omin päin. Samanlaisia tuloksia on saatu aiemmissa tutkimuksissa, joissa koehenkilöt on jaettu eri punnitustiheyksiä noudattaviin ryhmiin. Viikko näyttää olevan kriittinen punnitusväli koeasetelmasta riippumatta.

Tämä osoittaa jälleen kerran, kuinka vaikeaa laihduttamiseen on sitoutua. Pelkkä tiheä punnitseminen ei tietenkään ketään laihduta. Se kuitenkin parantaa sitoutumista tavoitteen saavuttamiseen ja johtaa parempaan tulokseen. Laihdutusryhmässä punnitus voitaneen tehdä harvemminkin, sillä ryhmän tuki auttaa sitoutumista. Tutkijoiden mukaan päivittäin punnitsemisen haitoista ei ole näyttöä olemassa. Säännöllinen painon seuranta opettaa tuntemaan oman painon normaalit vaihtelut ja niihin vaikuttavat tekijät.

Lähde: PLOS ONE 2014;9: e113164

Lue lisää:

Onko pakko liikkua? Eikö riitä, että korjaa syömisiään?

Laihdutus ja painonhallinta: Oletko kuullut nämä 5 vinkkiä?

15 yksinkertaista laihdutusvinkkiä

Julkaistu: 18.2.2015