Terve.fi

Näitä asioita et tiennyt itsetunnosta – osa 2

Itsetunnosta on tullut miljardibisnestä. Lukemattomat ohjelmat, kirjat, artikkelit ja tuotteet lupaavat reitin parempaan itsetuntoon. Siitä huolimatta psykologit kiistelevät edelleen siitä, mitä itsetunto itse asiassa onkaan.

Itsetunnosta on tullut miljardibisnestä. Lukemattomat ohjelmat, kirjat, artikkelit ja tuotteet lupaavat reitin parempaan itsetuntoon. Siitä huolimatta psykologit kiistelevät edelleen siitä, mitä itsetunto itse asiassa onkaan.

Vuosikymmenien kinastelun jälkeen asiantuntijat ovat onnistuneet löytämään jonkinlaisen yhteisen sävelen. Nämä kymmenen asiaa paljastavat itsetunnosta paljon uutta, lupaa Psychology Today.

6. Kehuja ei osata ottaa vastaan, jos on huono itsetunto

Huono itsetunto tekee ihmisen vastustuskykyiseksi kohteliaisuuksille ja myönteiselle palautteelle.

Usein kohteliaisuudet jopa stressaavat.

Tällöin huono itsetunto saa aikaan sen, että henkilö ymmärtää kehut pikemminkin häneen kohdistettuina suurina odotuksina, ja lannistuu, kun ei omasta mielestään pysty vastaamaan niihin.

7. Itsensä kannustaminen lannistaa vieläkin enemmän

Huonosta itsetunnosta kärsivät saattavat kannustaa itseään eteenpäin erilaisilla tsemppilauseilla, kuten ”Olet sen arvoinen” tai ”Pystyt siihen kyllä”.

Valitettavasti huono itsetunto tekee nämäkin temput turhiksi. Tsemppilauseet, joihin henkilö ei todellisuudessa usko, lannistavat vieläkin enemmän.

Ironista kyllä, yleensä ne, joiden itsetunto onkin jo kohdillaan, saavat kannustuksesta eniten virtaa. He nimittäin uskovat omaan menestykseensä.

8. Itsetuntoa parantavat ohjelmat eivät toimi

Itsetuntoa kohottavat työpajat, ohjelmat tai tuotteet ovat monien tutkimusten mukaan täysiä turhakkeita.

Ohjelmiin kuitenkin uskotaan, koska usein niiden aikana etäännymme muistoistamme ja kuvittelemme ohjelman päätteeksi, että itsetuntomme oli sen alussa huonompi kuin se todellisuudessa oli. Siitä seuraa virheellinen luulo, että ohjelmasta olisi ollut apua.

9. Hyvä itsetunto nostaa ”tunteiden vastustuskykyä”

Stressiä ja ahdistusta on helpompi ehkäistä, kun henkilöllä on hyvä itsetunto. Epäonnistumiset eivät tunnu niin pahalta ja toivumme niistä helpommin.

Itsetunto toimiikin kuin emotionaalinen immuunijärjestelmä, joka suojelee meitä psyykkisiltä viruksilta.

10. Aiheutamme itse itsetuntoomme suurimmat kolhut

Itsekriittisyys kasvaa, kun epäonnistumme tai koemme olomme hylätyiksi. Lopulta alamme itse uskomaan siihen, että meidän kuuluukin epäonnistua, kun toistamme asiaa itsellemme.

Yhden asian jokainen voikin tehdä itselleen ja itsetunnolleen: lopettaa itsensä sättimisen! Siihen ei tarvita kalliita kursseja tai kirjoja. Ja se toimii.

Julkaistu: 21.11.2014
Kommentoi »