Terve.fi

Runsasproteiinisesta ruokavaliosta apua laihduttamiseen

Runsasproteiinisesta ruokavaliosta apua laihduttamiseen
Proteiini voi auttaa laihduttajaa.
Julkaistu: 2.11.2012

Tutkijat havaitsivat, että keskimäärin reilun 12 viikon aikana satunnaisesti runsasproteiinista ruokavaliota noudattamaan ohjatut ihmiset laihtuivat noin 800 grammaa enemmän kuin ne, jotka noudattivat normaaliproteiinista ruokavaliota.

Eroa ei kuitenkaan havaittu tutkimukseen osallistuneiden verenpaineessa, kolesterolimäärissä tai diabetesriskin markkereissa.

Tutkimusta varten tutkijaryhmä analysoi 24 aiemmin tehtyä koetta, joihin oli osallistunut yhteensä 1063 ihmistä.

Kaikki osallistujat noudattivat ruokavaliota, johon sisältyi vähemmän kaloreita sekä vähän rasvaa, jotta he laihtuisivat. Noin puolet osallistujista noudatti runsaasti proteiinia sisältävää ruokavaliota, jossa 70 kiloa painava henkilö söi noin 85 grammaa proteiinia päivittäin. Loput osallistujista taas noudatti normaalisti proteiinia sisältävää dieettiä, eli noin 49 grammaa 70 kiloiselle ihmiselle päivässä.

Kaikissa kokeissa ruokavaliot oli suunniteltu niin, että ne vähentäisivät kaloreita saman määrän.

Tutkimuksesta riippuen osallistujat laihtuivat noin reilusta kilosta reiluun 11 kiloon. Tutkijoille ei ole kuitenkaan selvää, miksi runsasproteiinista ruokavaliota noudattavat ihmiset laihtuivat enemmän. Tutkimusta kritisoivien mukaan mukana olleet tutkimukset ovat olleet liian lyhyitä, jotta ne voisivat kertoa totuuden.

Yhden teorian mukaan on mahdollista, että keho käyttää enemmän energiaa ja polttaa enemmän kaloreita prosessoidessaan proteiinia. Toisen selityksen mukaan proteiinin syöminen auttaa säilyttämään lihasmassaa, joka taas polttaa enemmän kaloreita silloinkin, kun keho on lepotilassa.

Lue myös:

Kommentoi »