Terve.fi

Tahdotko litteän vatsan? Toimi näin

Tahdotko litteän vatsan? Toimi näin
Tiesitkö, että käyttäytymällä tietyllä tavalla voit pienentää vyötärönympärystäsi ja jopa pitää painon loitolla lopullisesti? Alle on listattu 10 parasta tapaa, jotka omaksumalla voit laihtua ja karkottaa ylimääräisen vatsarasvan kokonaan.
Julkaistu: 16.9.2012

1. Hengitä syvään

Stressi voi lisätä vatsarasvaa ja johtaa monenlaisiin terveysongelmiin, jos sitä ei hallitse. Yksi nopeimmista tavoista vähentää stressiä ja normalisoida stressitasoja on syvään hengittäminen. Hengittämällä muutaman kerran oikein syvään voit välittömästi rentoutua ja vähentää stressin määrää.

2. Meditoi

Meditoinnissa keskitytään yhteen tiettyyn asiaan, joka voi olla jokin ääni, asia tai jopa oma hengitys. Tämä lisääntynyt keskittyminen auttaa vähentämään stressiä ja edistämään rentoutumista. Tutkimusten mukaan meditoivat ihmiset kokevat vähemmän ahdistusta ja masennusta.

3. Liiku lyhyissä jaksoissa

Mitä enemmän liikut, sen parempi. Kaikilla ei välttämättä kuitenkaan ole aikaa liikkua pitkiä aikoja kerrallaan, varsinkaan silloin, kun harrastuksen vasta aloittaa. Joten sen sijaan, että yrittäisit joka kerta liikkua vähintään puoli tuntia, jaa se pienempiin jaksoihin. Tutkimusten mukaan 10 minuutin intervallit kolmesti päivässä ovat aivan yhtä tehokas keino liikkua kuin 30 minuutin yksittäinen jakso.

4. Nuku

Nukkuminen on hyvin tärkeää monestakin syystä, mutta siitä on myös apua vatsarasvan karkoituksessa. Ilman riittävää unta stressitasot kohoavat, jolloin kilot ja rasva alkaa kertyä keskivartaloon. Unenpuute on myös yhdistetty leptiini-nimisen hormonin vähenemiseen. Tämä hormoni auttaa säätelemään ruokahalua ja aineenvaihduntaa.

5. Jauha hitaasti

Jos syöt nopeasti, kehosi ei pysty tunnistamaan, milloin olet syönyt riittävästi. Hidasta ja varmista, että jauhat jokaista suupalaa vähintään kymmenen kertaa.

6. Syö säännöllisesti välipaloja

Yksi merkittävä keino laihtua ja pitää ylimääräinen paino loitolla on syödä säännöllisesti. Jos antaa nälän kasvaa liian suureksi, halu syödä liikaa ja epäterveellisesti kasvaa. Syö siis pieni ateria tai välipala muutaman tunnin välein, jotta et tule liian nälkäiseksi.

7. Nesteytä

Vähäinenkin nestehukka saa kehon pitämään tiukemmin kiinni vedestä. Tämä ylimääräinen neste voi saada olon tuntumaan turvonneelta – varsinkin keskivartalosta. Lievä nestehukka voi myös kohottaa ruokahalua, koska aivot saattavat tulkita janon näläksi. Joten juo siis riittävästi vettä päivässä, jos haluat hoikentua!

8. Vältä suolaa

Mitä enemmän suolaa syöt, sitä enemmän vettä kehoosi kerääntyy. Veden paino turvottaa vatsaasi saaden vyötärösi näyttämään isommalta kuin se todellisuudessa on. Vältä siis suolaa ja suosi oikeaa ruokaa prosessoidun sijaan.

9. Pidä päiväkirjaa

Yksi ehdottomasti parhaista tavoista hallita painoa on pitää ruokapäiväkirjaa. Merkitsemällä ylös kaiken syömäsi ja juomasi huomaat, milloin syöt turvottavia ruokia. Lisäksi pystyt varmistamaan, että syöt riittävästi vatsarasvaa polttavia ravintoaineita säännöllisesti.

10. Venyttele

Venyttely on oiva tapa lisätä joustavuutta, vahvistaa lihaksia ja vähentää stressiä. Lisäksi säännöllinen venyttely auttaa ehkäisemään liikuntaan liittyviä loukkaantumisia, jotka saattavat haitata rutiiniasi. Varaa venytteleen päivittäin viidestä kymmeneen minuuttia ja huomaat muutoksen pian!

Lähde: Dummies.com

Kommentoi »