Kauneus ja Terveys

50-vuotias, näin huolehdit terveydestäsi

50-vuotias, näin huolehdit terveydestäsi
Viisikymppisyys on ihanaa! Kuinka viisikymppisen kannattaa huolehtia terveydestään?

Uniongelmat ovat yleisimpiä viisikymppisillä, koska vaihdevuodet heikentävät unta. Onneksi apua on saatavilla.

– Uniongelmat voivat loppua, kun saa apua menopaussioireisiinsa, Katainen sanoo.

Vaihdevuodet alkavat keskimäärin 51-vuotiaana. Noin 70–80 prosenttia hikoilee ja saa kuumia aaltoja. Onneksi vain joka viides kokee oireiden häiritsevän elämää merkittävästi.

Riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin kasvaa, kun estrogeeni ei suojaa niiltä enää.

Hormonikorvaushoito kannattaa aloittaa ajoissa

Hormonikorvaushoito pienentää sydän- ja verisuonitautien sekä dementian riskiä, jos se aloitetaan alle 10 vuotta oireiden alkamisesta.

– Oletus on, että hoito suojaa sairastumiselta, jos verisuonissa ei ole ehtinyt tapahtua muutoksia hoidon alkaessa, Katainen sanoo.

Hormonikorvaushoito suojaa myös paksusuolen syövältä, tyypin 2 diabetekselta, osteoporoosilta sekä luunmurtumilta.

Hoitoon liittyy riskejä, jos se aloitetaan yli 10 vuotta oireiden alkamisen jälkeen eli noin kuusikymppisenä. Suoniin on voinut jo kertyä rasvaa, ja korvaushoitoa saavan riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin kasvaa.

Rintasyöpäriski kohoaa, jos hormonikorvaushoito kestää yli viisi vuotta.

– Hoito on turvallinen terveelle naiselle, jos se aloitetaan ajoissa ja kestää enintään viisi vuotta. Sitä on silti syytä jatkaa niin kauan, kun oireet ovat hankalia.

Kehonkoostumus muuttuu

Aineenvaihdunta hidastuu viisikymppisenä, joten paino voi nousta herkästi. Rasvaa kertyy erityisesti vatsaontelon sisälle suolten ja sisäelinten väliin sekä maksaan. Keskivartalolihavuus lisää tyypin 2 diabeteksen, korkean verenpaineen, veren rasvahäiriöiden sekä sydänsairauksien riskiä.

Vaikka kiloja ei kertyisi, kehonkoostumus muuttuu: lihasta katoaa ja rasvan määrä kasvaa. Nyt jos koskaan kannattaa keskittyä liikuntaan. Se voi helpottaa myös uni- ja vaihdevuosiongelmia.

Vahvista lantionpohjaa

Treeni auttaa myös tyypillisiin viisikymppisten sairauksiin, kuten virtsankarkailuun ja laskeumiin. Laskeuma syntyy, kun lantionpohjan kudokset heikkenevät ja synnytinelimet laskeutuvat.

Lantionpohjalihasten vahvistaminen on tärkeää erityisesti synnytysten jälkeen, mutta jumppa auttaa viisikymppisenäkin. Jos vaivaa ei hoida, se tyypillisesti pahenee iän myötä.

Moni viisikymppinen nauttii aiempaa vapaammasta elämästään. Kun lapset kasvavat, on usein aikaa ja mahdollisuuksia keskittyä jälleen itseensä ja tehdä elämästä omannäköistä.

50-vuotias, hoida terveyttäsi näin:

  • Hae apua vaihdevuosioireisiisi. Hormonikorvaushoito kannattaa aloittaa heti, kun oireet vaivaavat. Liikunta voi myös helpottaa oloa.
  • Mittauta luuntiheytesi esimerkiksi apteekissa. Varmista D-vitamiinin ja kalsiumin saanti. Liiku tarpeeksi.
  • Vahvista lantionpohjan lihaksia. Se ehkäisee ja hoitaa virtsankarkailua ja laskeumia. Jos treeni ei auta, ongelmaa voi hoitaa virtsankarkailun tyypistä riippuen leikkauksella, lääkkeillä, injektiolla tai paikallis-estrogeenilla.
  • Osallistu maksuttomiin rintasyöpäseulontoihin.

Asiantuntijat: akatemiatutkija, kansanterveystieteen ja epidemiologian professori Sari Stenholm/Turun yliopisto, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Riina Katainen.

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehdessä 6/2019.

Julkaistu: 9.3.2020
Kommentoi »