Terve.fi

5 totuutta laihduttajan liikunnasta

5 totuutta laihduttajan liikunnasta
Elimistön energiankulutuksessa fyysisellä liikunnalla on merkittävä osuus. Usein laihduttajat kuitenkin miettivät, millainen liikunta ja millainen tempo on juuri sopivin painonpudotuksen kannalta. Tiettyjen faktojen tunnistaminen auttaa meitä keskittymään juuri painonpudotuksen kannalta suotuisaan liikuntaan, mutta kaiken kaikkiaan liikunta, missä muodossa tahansa, on aina hyväksi.
Julkaistu: 3.6.2009

1. Rasva alkaa palaa vasta, kun olen liikkunut puoli tuntia

Ei pidä paikkaansa, sillä elimistö käyttää rasvaa energianlähteenä jatkuvasti. Toki pidempi kestoinen suoritus polttaa kokonaisuudessaan rasvaa aina enemmän, mutta lepotilassakin rasvan osuus energiankulutuksesta on 60 %:a.

2. Rasva palaa tehokkaasti vain alhaisella sykkeellä matalatehoisessa liikunnassa

Ei pidä paikkaansa, sillä vaikka lepotilassa energiankulutuksesta rasvan osuus on noin 60 %:a, matalatehoisessa liikunnassa noin 50 %:a ja liikunnan tehojen kasvaessa vielä vähemmän, on rasvan kulutus määrällisesti kuitenkin suurempaa tehokkaassa liikunnassa kuin matalatehoisessa liikunnassa. Tämä johtuu kokonaiskalorikulutuksen noususta sekä ”jälkipoltosta” eli koholla olevasta aineenvaihdunnasta tehokkaan liikuntasuorituksen jälkeen. Rasvanpolton ja laihdutuksen näkökulmasta tehokkainta liikuntaa on siis hieman alle anaerobisen kynnyksen tasolla (n. 85 % maksimisykkeestä) liikkuminen matalatehoisesti. Tällöin kokonaiskalorikulutus on suuri ja liikunnan kesto usein pidempi. Kunnon kasvaessa voi rasvanpolttoliikuntaa harrastaa kovemmilla tehoilla, jolloin maksimoidaan rasvanpoltto. Sykkeen ollessa 70–85 %:a maksimisykkeestä, kokonaisenergiankulutus on suuri ja voimia riittää silti pitkäkestoiseen harjoitukseen.

3. Rasvaa voi polttaa paikallisesti

Ei pidä paikkaansa, koska rasvaa palaa tasaisesti koko kehosta. Esimerkiksi vatsamakkarat eivät lähde pelkillä vatsalihasrutistuksilla, vaan niihin vaaditaan myös tavallista aerobista liikuntaa, kuten kävelyä tai juoksua, joka saa rasvan palamaan.

4. Laihduttajalle ei sovi lihaskuntoharjoittelu

Ei pidä paikkaansa, sillä kasvava lihasmassa kuluttaa enemmän energiaa ja pelkästään lepoenergiankulutus pitkällä aikavälillä nousee. Lisäksi kestovoimatyyppinen kiertoharjoittelu painoilla kuluttaa jo harjoituksen aikana tehokkaasti kaloreita. Painoharjoittelu on siis hyvä yhdistää aerobiseen rasvanpolttoliikuntaan.

5. Parempikuntoinen ihminen polttaa enemmän rasvaa

Kyllä. Liikuntaa säännöllisesti harrastavilla hapenkuljetuselimistön kunnon paraneminen vaikuttaa siihen, että rasvan käyttö energiaksi tehostuu. Tämä johtuu siitä, että hiussuonien määrä lihasten ympärillä lisääntyy, jolloin hapenkuljetus lihaksille paranee ja lihaksisto sietää paremmin maitohappoa. Näin ollen kunnon kasvaessa pystyt kuluttamaan aina enemmän rasvaa.

Lähde: Kuntoilijan käsikirja – opas tulokselliseen kuntoliikuntaan. Riku Aalto. Docendo Sport 2005.

Kommentoi »