Terve.fi

5 tehovinkkiä laihduttajalle


Kehossasi on soluja, jotka muodostavat joko läskiä tai lihasta. Miten saisit lihaspuolen voittamaan? Kokeile tätä Womenshealthmag.com –sivuston  laatimaa viiden kohdan listaa, joka auttaa sinua laihtumaan!

1. Syö sellaista, joka kasvaa puussa

Vaihtoehdoiksi käyvät tosin myös pensaat sekä kasvimaat. Lisää ruokavalioosi kasviksia ja hedelmiä, sillä ne sisältävät vain vähän rasvaa, mutta paljon ravintoaineita. Amerikkalaistutkimuksen mukaan keskiverto normaalipainoinen kansalainen syö vain kaksi hedelmä- tai kasvisannosta päivässä, ja ylipainoinen sen sijaan vain yhden hedelmän tai kasviksen päivässä. Erään toisen tutkimuksen mukaan ruokailun aloittaminen kasviksilla tai hedelmillä vähentää aterialla nautittua energiamäärää noin 15 prosenttia. Lisää siis kasviksia ja hedelmiä joka ateriallesi, ja mielellään ennen pääruokaa nautittavaksi.

2. Syö proteiinia joka aterialla sekä välipaloina

Lihakset kasvavat proteiinin avulla. Tutkimusten mukaan erityisesti aamuisin nautittu proteiini auttaa myös pudottamaan painoa. Valitse siis aamiaiseksi esimerkiksi kananmunaa. Proteiinia saa myös maitotuotteista, joten lisää niitä ruokavalioosi. Sinun tulisi saada maitotuotteita ainakin kolmella aterialla päivässä.

3. Syö ennen liikuntaa ja myös sen jälkeen

Liikunnan ja syömättömyyden yhdistelmä eivät saa sinua voimaan hyvin. Kannattaakin muistaa, että lihakset kasvavat paremmin oikeanlaisella ravinnolla. Syö proteiini- ja hiilihydraattipitoinen välipala noin puoli tuntia ennen urheilua, ja proteiinipitoinen välipala liikunnan jälkeen. Ei kannata odottaa pitkään syömättä liikunnan jälkeen, sillä silloin kehosi ei kunnolla toivu rasituksesta eivätkä lihakset kehity. Kokeile esimerkiksi proteiinipitoista smoothieta heti liikunnan jälkeen. Se on nopea valmistaa sekä nauttia.

4. Syö enemmän salaattia

Salaatti on laihduttajan perusruoka. Kaikki vihreät kasvikset ovat hyviä, sekä lehtisalaatit. Lisää salaattia joka ateriallesi, sekä sekoita vaikkapa pinaattia munakkaan sekaan. Salaattia voit maustaa kevyillä salaatinkastikkeilla tai vaikkapa auringonkukkaöljyllä. Sen terveysedut auttavat laihduttamisessa.

5. Älä koskaan unohda aamiaista

Pahin aamupalavaihtoehto ei suinkaan ole eilisillan pizzan jämät – se on aamupalan kokonaan väliin jättäminen. Jos et syö aamulla, kehosi on aamuisin vailla energiaa. Aamupalan väliin jättäminen hidastaa aineenvaihduntaa, heikentää lihaksia sekä nostaa loppupäivän energiansaantia. Tutkimusten mukaan aamupalan säännöllinen väliin jättäminen nostaa ylipainon riskiä jopa 450 prosentilla. Aamuisin tulisi saada noin 30-35 prosenttia päivittäisestä energiantarpeesta. Nauti aamuisin maitotuotteita, täysjyvätuotteita, terveellisiä rasvoja sekä proteiinia. Jos et jaksa syödä suurta aamiaista kerralla, nauti kaksi pienempää.

Julkaistu: 5.7.2011