Kauneus ja Terveys

40-vuotias, näin huolehdit terveydestäsi

40-vuotias, näin huolehdit terveydestäsi
Miten kukoistavan nelikymppisen kannattaa huolehtia fyysisestä ja henkisestä terveydestään?

Nelikymppisenä nainen on elänyt noin puolet elämästään, sillä naiset elävät Suomessa keskimäärin 84-vuotiaiksi. Tässä iässä aletaan tyypillisesti pohtia, mitä elämältä halutaan. Ehkä juuri siksi suomalaiset eroavat keskimäärin nelikymppisenä.

Ero tai siihen johtanut huono suhde syö terveyttä. Pitkissä liitoissa vain harvat käyttävät psyykenlääkkeitä. Eroissa lääkitys yleistyy selvästi. Tapaturmaisen, väkivaltaisen tai alkoholiperäisen kuoleman riski kohoaa heti eron jälkeen myös naisilla. Kun erosta selviää, alkaa usein onnellinen elämänvaihe.

Mittauta arvot säännöllisesti

Viimeistään nyt kannattaa selvittää, mitä sairauksia suvussa on. Taudit voivat lymyillä elimistössä piilevinä.

Verenpaine ja LDL-kolesteroli voivat olla koholla myös normaalipainoisilla. Korkeat lukemat tulevat yllätyksenä, Stenholm sanoo.

Mittauta arvot vähintään joka viides vuosi. Jos ne ovat koholla, käy testissä vuosittain. Sydän- ja verisuonitauteja pitää ehkäistä viimeistään nyt. Liiku säännöllisesti. Tarkkaile suolan määrää: suositusyläraja on 5 grammaa, mutta moni saa sitä tuplasti. Vaihda kova rasva pehmeään. Lopeta tupakointi.

Huolehdi mielen hyvinvoinnista

Alkoholin liikakäyttö tuo monia riskejä: rintasyöpää, maksan rasvoittumista, kuukautishäiriöitä ja painonnousua.

Terveen naisen riskiraja on seitsemän annosta viikossa. Silti jo yksi annos päivässä lisää rintasyöpäriskiä 10 prosenttia.

Osa kärsii esivaihdevuosista jo alle viisikymppisenä. Kuukautiskierto muuttuu epäsäännölliseksi ja vuoto runsastuu. Myös PMS-oireet voivat olla pahimmillaan, mikä on henkisesti rankkaa.

Hedelmällisyys heikentyy nelikymppisenä selvästi, mutta yllätysraskauksia voi tulla. Raskauden ehkäisystä täytyy huolehtia niin kauan kuin kuukautiskierto toimii.

Henkinen hyvinvointi tukee fyysistä. Tee asioita, joista saat mielihyvää. Ja muista: kestävyyskunto on usein tässä iässä huipussaan.

40-vuotias, hoida terveyttäsi näin:

  • Selvitä sukurasitteesi: onko suvussasi alle 60-vuotiailla ollut sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta ja syöpiä? Moni tauti voi olla piilevä.
  • Laske riskisi sairastua sydäninfarktiin tai aivoverenkiertohäiriöön netissä FINRISKI-laskurilla.
  • Mittauta verenpaine, kolesteroli ja verensokeri säännöllisesti. Käy myös hammaslääkärissä joka vuosi.
  • Käy silmälääkärin tarkastuksessa. Glaukoomaa voi olla jo tässä iässä.
  • Huolehdi mielenterveydestäsi. Se heijastuu fyysiseen terveyteen.

Asiantuntijat: akatemiatutkija, kansanterveystieteen ja epidemiologian professori Sari Stenholm/Turun yliopisto, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Riina Katainen.

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehdessä 6/2019.

Julkaistu: 9.3.2020
Kommentoi »