Vegaani, syötkö tarpeeksi B12-vitamiinia

B12 on ainoa vitamiini, jota saa luonnostaan pelkästään eläinkunnan tuotteista. Siksi vegaanin tulee huolehtia riittävästä vitamiinin saannista. Tiettyihin elintarvikkeisiin, kuten kasvipohjaisiin juomiin, on lisätty B12-vitamiinia.


Vitamiini purkista vai elintarvikkeista?

Näiden vegaaniruokavalioon soveltuvien elintarvikkeiden on aiemmin todettu sisältävän B12-vitamiinia:

  • merilevät
  • sienet
  • fermentoidut tuotteet

Todellisuudessa kaikilla näistä ruuista ei ole biologista aktiivisuutta. Tuotteet saattavat myös estää aktiivisen B12-vitamiinin toiminnan kehossa.

Merilevissä voi olla jonkin verran aktiivista B12-vitamiinia. Suuren jodipitoisuutensa vuoksi merilevävalmisteita ei kuitenkaan suositella runsaaseen käyttöön. Merilevien, sienten ja fermentoitujen tuotteiden nauttiminen yksin ei turvaa B12-vitamiinin saantia.

Siksi vegaanin on syötävä B12-vitamiinia myös suoraan purkista.
 


Tunnista B12-vitamiinin puutosoireet

B12-vitamiinin puutoksesta johtuvia oireita voivat olla:

  • anemia
  • anemiaan liittyvä uupumus ja hengästyminen
  • hermosto-oireet
  • tuntoaistin ja muistin häiriöt (sanojen unohtelu)
  • lihasheikkous
  • kehon ääriosien pistely ja puutuminen, tunnottomuus ja kihelmöinti
  • turta ja punainen kieli
  • aftat
  • näköhäiriöt
  • masennus


Kuinka tunnistat oireesi?

Oireet voi sivuuttaa helposti, mutta pidempiaikainen puutostila voi aiheuttaa jopa hermovaurioita sekä muistisairauksien riskejä, joten puutostila on aina tärkeä tunnistaa ja hoitaa ajoissa, kertoo Ylen artikkelissa B12-vitamiinin merkityksestä väitöskirjan tehnyt TYKSLabin lääketieteen lisensiaatti Saila Loikas.

B12-vitamiinin puute ruokavaliossa on harvinaista, mutta vegaanit voivat potea vitamiinin puutosta, koska he eivät saa sitä luontaisesti ruokavaliostaan.

Myös pitkään pikadieetillä olevalla henkilölle voi ilmetä vitamiininpuutostila, koska ilman monipuolista ruokavaliota tai ravintolisien käyttöä B12-vitamiinia ei voi saada.

Koska puutostilan havaitseminen voi kestää jopa vuosia, B12-vitamiinin saanti on turvattava heti uuden ruokavalion aloitettuasi, neuvoo Vegaaniliitto.
 


Turvaa B12-vitamiinin saanti – vältä vuosien ongelmat

Ihminen tarvitsee B12-vitamiinia päivittäin. Vaikka B12-vitamiini on vesiliukoinen, luokittelustaan huolimatta se varastoituu maksaan. Kuitenkin vain pieni määrä suun kautta nautitusta vitamiinista imeytyy vereen ja kudoksiin. Siksi etenkin vegaanin tulisi varmistaa, että vitamiinin saanti olisi tarpeellinen.

Mitkä muut asiat voivat johtaa B12-vitamiinin tai foolihapon puutteeseen?

Pernisiöösi anemia:

  • Immuunipuolustus hyökkää vatsan terveisiin soluihin ja estää niitä suodattamasta B12-vitamiinia ruoasta.   

Lääkitys:

  • Epilepsialääkkeet
  • PPI-lääkkeet, jotka vaikuttavat mahalaukun limakalvon soluissa toimivaan protonipumppuun


Tunnista imeytymisvaikeudet

Jos sinulla on B12-vitamiinin puutosoireita, vaikka syöt vitamiinia, otathan yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen.
 


Diagnostiikka

Vitamiininpuutos selviää yksinkertaisella verikokeella.


Hoito

B12-vitamiinin puutosta voidaan hoitaa nauttimalla vitamiinia päivittäin saantisuosituksen mukaisesti. Tärkeää on se, että puutostila ei ehdi aiheuttaa suuria, pitkäkestoisoa ongelmia, joita pelkällä suun kautta nautitulla vitamiinikuurilla ei voida hoitaa.

Jos vitamiininpuutoksen syynä ovat ruoansulatusongelmat tai jos oireet ovat edenneet pidemmälle, hoito aloitetaan usein B12-vitamiinipistoksilla. Pistosten on sanottu korvaavan tehokkaammin vitamiinivajetta kehossa kuin suun kautta nautittavien vitamiinipillerien.
Pistokset hoitomuotona ovat kuitenkin melko harvinaisia, koska tutkimusten mukaan suuret annokset suun kautta nautituista vitamiineista ovat yhtä tehokkaita kuin pistokset.


Lähteet:
NHS
ET-lehti
Yle
Terveyskirjasto
Vegaaniliitto

Lue lisää:
B12-vitamiini
Ravitsemukselliset tehoparit
Saatko tarpeeksi vitamiineja?
Ravintolisät
 

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: