Biotiini (H-vitamiini)

Biotiini eli H-vitamiini on tärkeä rasvahappojen aineenvaihdunnassa. Se vaikuttaa moniin entsyymeihin. Hyviä biotiinin lähteitä ovat mm. maksa, munuaiset, kananmuna, hiiva, kaura, soija ja herne.

Biotiinin (H-vitamiinin) mittayksikkö on mikrogramma (mikrog).

Vaikutus

Biotiini on rikkiä sisältävä orgaaninen happo, jonka biologisesti aktiivinen muoto on d-isomeeri. Biotiini toimii koentsyyminä lukuisten entsymaattisten karboksylaatiotapahtumien katalysaattorina. Se osallistuu hiilihydraattien ja rasvojen metaboliaan. Sitä syntetisoituu myös suolistossa mikro-organismien toiminnan seurauksena.

Biotiini eli H-vitamiini, tarve

Biotiinin (H-vitamiinin) vähimmäistarve on

  • aikuisilla: 30-100 mikrog/vrk
  • lapsilla: 20-30 mikrog/vrk

Puutos

Varsinaista puutostilaa ei tunneta, mutta kokeellisesti aiheutetussa puutoksessa seuraavia oireita esiintyy: ihomuutoksia, suun limakalvon muutoksia, lihaskipuja ja pahoinvointia.

Myrkyllisiä vaikutuksia ole kyetty osoittamaan niinkään suurilla annoksilla kuin 10 mg/vrk.

Biotiini eli H-vitamiini, saanti

Biotiinia saadaan lähes kaikista ruuista, erityisen runsaasti sitä saa

  • maksasta
  • munuaisista
  • lihasta
  • maidosta
  • hiivasta ja kananmunasta
  • sekä myös kaurasta soijasta ja herneestä.

Paksusuolen mikrobifloora syntetisoi huomattavan osan elimistön tarvitsemasta biotiinista.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.