8 tapaa onnellisempaan äitiyteen

Äitiys on tutkitusti sekä palkitsevaa että rasittavaa.Kysy keneltä tahansa äidiltä onko hän onnellisempi nyt, kun hänellä on lapsia ja hän vastaa todennäköisesti kyllä. Itse asiassa lapset ovat maailmanlaajuisesti yksi nautittavammista asioista elämässä.

Psykologit, jotka ovat tutkineet onnellisuutta usein kuitenkin kertovat toista. Pienen lapsen äitinä oleminen on palkitsevaa ja ihanaa, mutta myös iso rasite omalle mielialalle. Michiganin yliopiston tutkimuksen mukaan lastenhoito rankattiin alemmalle tasolle kuin syöminen, liikunta tai television katselu. Itse asiassa lastenhoito ylsi vain hieman ylemmälle tasolle kuin kotityöt, työskentely ja matkustelu, uutisoi Parenting.com.

Tässä sivustolta poimittu kahdeksan tapaa, joilla voit yrittää parantaa onnellisuuden tunnetta arjessa pienin ja yksinkertaisin tavoin.

1. Myönnä olevasi stressaantunut

Hassua kyllä, mutta heti kun luovut ajatuksesta että äitiys on aina ihanaa ja mahtavaa elämä helpottuu. On helpottavaa tajuta, että on täysin hyväksyttävää olla turhautunut, vihainen, väsynyt tai ärsyyntynyt aika ajoin. Et ole huono vanhempi eikä nämä tunteet ole huonoa vanhemmuutta. Ne ovat vain normaaleja.

2. Nuku tarpeeksi

Rahalla ei saa onnellisuutta, mutta hyvillä yöunilla saattaa saada. Amerikkalaistutkimuksen mukaan parantuneilla tuloilla oli vähemmän merkitystä onnellisuuden kannalta kuin yhdellä lisätunnilla yöunia.

3. Pohdi mikä on tärkeintä

Saattaa kuulostaa liian yksinkertaiselta, mutta avain positiiviseen mieleen on tehdä päivän aikana enemmän asioista, joista nauttii. Jos varasi antavat periksi, voit esimerkiksi palkata jonkun muun siivoamaan kotisi joskus. Kannattaa myös pohtia, kuinka siisti kodin pitää ylipäätään olla. Voisiko siivoamiseen käytetyn ajan käyttää vaikkapa lasten kanssa leikkimiseen. Jos käyt töissä, mieti voisitko siirtyä osa-aikaiseksi kokopäivätyön sijaan.

4. Mene virran mukana

Aika tuntuu pysähtyvän, kun ihminen tekee asioita, joista nauttii. Asiantuntijat ovat todenneet tällaisten ihmisten olevan onnellisempia kuin ne, jotka harvoin tekevät asioita joista nauttivat. Jos pidät ruoanlaitosta, ota lapsi mukaan touhuun ja kerro mitä teet. Yritä nähdä asioita myös lapsen silmin ja olla mukana tämän tutkimusmatkoilla. 

5. Vaali hetkiä

Yksi keino vaalia positiivisia tunteita on arvostaa hetkiä. Muutaman minuutin mittaiset hetket ovat niitä, joiden avulla jaksat. Sen sijaan, että alkaisit aamulla hoitaa sataa asiaa kerrallaan, istahda ja juo rauhassa kuppi kahvia kun lapsi katsoo lastenohjelmia. Yritä joka tunti käyttää 10 sekuntia sen pohtimiseen, mitä olet tekemässä ja nähdä asiat ulkopuolisen silmin.

6. Ajattele asioita kokonaisuuksina

Yritä asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin ja nähdä ne oikeasta näkökulmasta. Tämä parantaa mielialaasi, antaa sinulle kärsivällisyyttä ja auttaa sinua huomaamaan hetkien tärkeyden. Pikkulapsivaihe ei kestä ikuisuuksia eikä tätä aikaa saa takaisin, joten yritä nauttia siitä vielä kun voit. Jos epätoivo valtaa mielesi, yritä ajatella elämää ilman lapsia. On helppo stressaantua pienistä asioista, mutta toisesta näkökulmasta katsottua elämä olisi todennäköisesti melko tyhjää yksin.

7. Vahvista läheisyyttä puolisosi kanssa

Kannustava ryhmä ystäviä ja läheisiä ovat yksi tärkeimmistä onnellisen elämän kulmakivistä. Monille äideille tämä sosiaalisen elämän keskipiste on oma puoliso. Tämän vuoksi on hyvin tärkeää pitää keskusteluyhteys avoinna erityisesti vaippa-aikana (0 – 3.v), joka asiantuntijoiden mukaan on kaikkein stressaavin aika parisuhteessa.

Pelkkä puhuminen sitä, kuinka stressaantuneita olette voi auttaa.  Yksi hyvä tapa vahvistaa keskustelevuutta on oikeasti keskustella asioista, joista toinen osapuoli on onnellinen: kysyä kysymyksiä ja antaa toisen ymmärtää että välität.

8. Sano kiitos

Kiitollisuuden tunne on hyvän mielen tehostaja. Voit keksiä uusia tapoja arvostaa toisia tai kirjoittaa paperille ylös asioita, joista olet tänään kiitollinen. Se voi olla vaikka jotain positiivista mitä tapahtui sinulle, lapsillesi tai puolisollesi. Asiantuntijoiden mukaan tällaisen listan pitäminen kaksi viikkoa lisää hyvinvointiasi.

Lue lisää:

Äiti – Näin pidät itsetuntosi korkealla

5 askelta onnellisuuteen

Estä elämää väsyttämästä sinua

Äidit voivat tuntea yksinäisyyttä ihmisten keskelläkin

Keskustele:

Huono äiti?

Kauhee kriisi, vauva 7kk

Apua masennukseen

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Haluatko kuulla terveydenhuollon ammattilaisen mielipiteen tai uusia reseptin?

Verkkovastaanotolla (hinta 9,90 € Kela-korvauksen jälkeen) saat heti yhteyden paikalla olevaan asiantuntijaan pikaviestin tai videochatin välityksellä.

Mikäli et tarvitse vastausta heti, voit lähettää kysymyksen jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista. Kysy asiantuntijalta

Siirry verkkovastaanotolle

Lataa Meedocin sovellus

Get it on Google Play

Yhteistyössä Meedoc

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuoltoalan ammattilaisen vastaanotolle valitsemallesi lääkäriasemalle.

Ajan varaaminen palvelun kautta on maksutonta.

Ajanvaraukseen

Yhteistyössä Tohtorille.fi

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.