Jooga yhtä hyvä alaselän kivuille kuin fysioterapia

Vastavalmistuneen Bostonissa tehdyn tutkimuksen mukaan alaselän kivut vähenevät yhtä todennäköisesti joogaharrastuksen kuin fysioterapian myötä. Tutkimuksessa havaittiin, että 12 viikon hoitojakson avulla molemmilla vaihtoehdoilla kipu väheni ja toimintakyky parani yhtäläisesti.

Tutkijoiden mukaan sekä fysioterapia että jooga ovat mahtavia lääkkeettömiä hoitomuotoja alaselän kipuihin. Yhdysvalloissa, missä tutkimus tehtiin, noin 10 prosenttia aikuisista kärsii alaselän kivuista. Monet ovat kuitenkin tyytymättömiä tarjolla oleviin hoitovaihtoehtoihin.

Fysioterapia on yleisin lääkäreiden määräämä lääkkeetön hoitomuoto alaselän kipuihin. Jotkin hoito-ohjeet ja tutkimukset suosivat myös joogaa, mutta tätä ennen niitä ei ole vertailtu kliinisissä tutkimuksissa.

Tutkimuksessa oli mukana 320 alaselän kivuista kärsivää aikuista ihmistä. He edustivat eri puolilta maailmaa tulleita sukuja ja olivat pääosin matalapalkkaisia. Koehenkilöt jaettiin kolmeen ryhmään. Yksi otti osaa 12 viikkoa kestäneeseen joogaohjelmaan, joka oli räätälöity nimenomaan alaselän kivuista kärsiville. Toinen kävi yhtä kauan fysioterapiassa ja kolmas sai aluksi kirjan, jossa kerrottiin kattavasti alaselän kivuista ja lisää tietoa aina muutaman viikon välein.

Tutkimuksen alkaessa osallistujat kertoivat keskimäärin heillä olevan keskiasteisesti tai vakavasti alentunut toimintakyky sekä samoissa määrin kipua. Yli kaksi kolmannesta tutkimuksessa mukana olleista henkilöistä käytti jotain kipulääkkeitä.

Koehenkilöiden tilannetta seurattiin tekemällä heille kuuden, 12, 26, 40 ja 52 viikon kuluttua RMDQ-vammaisuuskysely. Mitä korkeammat pisteet henkilö kyselystä sai, sitä vaikeammin vammautunut tämä oli.

Joogaryhmässä keskimääräinen pistemäärä aleni 3,8 pistettä ensimmäisen 12 viikon aikana. Fysioterapiaryhmässä se aleni 3,5 pistettä ja tietoa saaneiden parissa 2,5 pistettä. Tilastollisesti jokaisessa ryhmässä toimintakyky parani siis yhtä paljon. Kuitenkin joogaa ja fysioterapiaa saaneiden parissa useammilla yksilöillä toimintakyky parani tilastollisesti merkittävissä määrin.

Neljästä viiteen pistettä parannusta oli sellainen, jonka ihmiset yleensä huomasivat itsekin. Siihen pääsi yhteensä 48 prosenttia joogaa harrastaneista, 37 prosenttia fysioterapeutilla käyneistä ja 23 prosenttia tietoa saaneista.

Lähde: Annals of Internal Medicine 21.6.2017

Tämän uutisen tarjoaa Lääkäriportaali, joka on erikoisalakohtainen palvelu lääkäreille ja lääketiedettä opiskeleville. Palvelu tarjoaa koti- ja ulkomaisen lääketieteellisen uutispalvelun ilmaiseksi. Lue lisää ja rekisteröidy käyttäjäksi

Lue lisää:

Jooga auttaa alaselkäkipuihin – vaikutus tosin vähäinen

Selkäkipu: liikunta ja arjen aktiivisuus voivat todella auttaa

Tätä et tiedä iskias-kivusta!

Voiko huimaus olla peräisin niskasta?

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Vittuiletteko tarkoituksella? Kun kerran kerrotte miten jooga auttaa, niin miksi ette samalla näytä ne joogaliikkeet. Olette suuren luokan kusipäitä.

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.