Otsikko Kysymys & Vastaus LähetettyLajittele nousevasti Vastaus päivä
Onko päälläseisonta vaarallista? Kysymys:
Harjoittelen silloin tällöin päälläseisontaa. Ajoittain harjoittelun jälkeen huimaa tai niska tuntuu oudolta. Välillä seisonnasta poistuessa kuuluu ritinää/natinaa päästä. Voiko päälläseisonnasta olla vaaraa esimerkiksi niskalle tai kallolle?

Asiantuntijan vastaus
Hei, Kyllä se saattaa olla vaarallista, riippuen niskasi hallinnasta ja rakenteista. Huimaus saattaa olla enne niskasi hallinnan pettämisestä ja kuormituksen liiallisuudesta. Mikäli oireet jatkuvat tai pahenevat olisi hyvä niska tutkia niska ennenkuin jatkat harrastusta.
16.02.2012 22:12 17.02.2012 12:31
moikka Kysymys:
hei ! olen 18 vuotias nuori nainen. minua on vaivannut jo pitkään niska hartia kivut.. ja kysyn että voiko hartia kivut vaikuttaa myös lapaluun kohille? eli niihinki lihaksiin ja myös kylkiluun välilihaksiin? eli niihinki kun painan niin sattuu..onko ne tulehtuneet? välillä tulee rinnasta pistosta kun hengittää syvään? voiko ne liittyä lihas peräisiin? ja jomottaa myös välillä lihaksiin,en harrasta oikein mitään paitsi kävelen vaan,ja olen aika paljon myös tietokoneella ollut,mutta nyt olen sitä rajottanut,koska nää ongelmat voi johtua myös niistä.. hierominen eikä lämpökauratyyny,kylmägeeli ole mitkään auttanu,pitäisikö minun käänytyä fysioterapeutin puheille?jos se tekis näille jotakin,jos mulla on nämä jumissa?

Asiantuntijan vastaus
Hei, olisi todellakin hyvä käydä fysioterapeutin vastaanotolla sillä oireet voisivat tulla rintarangasta, säteillen kylkivälihermoja pitkin jopa rintakehän etupuolelle. Kipujen lähteenä voi myös olla nuo mainitsemasi kylkivälilihakset, mutta usein nimenomaan rintaranka (facetti-nivelet, kylkiluun ja rintarangan väliset nivelet tai välilevy)aiheuttaa kipua. Joka tapauksessa ongelma vaatii diagnoosin - rakenteellisen ja toiminnallisen, jotta ongelman aiheuttajasta päästään eroon. Kun rakentellinen syy selviää, on selvitettävä toiminnallinen syy rakenteen ylikuormittumiseen ja korjattava ongelmia aiheuttava asento- / liikemalli. A-P Lindberg ft OMI adv., MDT Cred., toiminnallisen ja terapeuttisen harjoittelun erityiosaaja Personal Trainer - Trainer4you
7.12.2011 18:33 20.12.2011 13:58
lantionseudun nivelsiteiden ylivenyminen Kysymys:
Hei! olen nyt noin vuoden verran kärsinyt oikean puolen lonkanseudun kivuista ja syyksi paljastui lonkan seudun nivelsiteiden liiallinen venyminen. minulla on hieman yliliikkuvat nivelet ja olen harrastanut joogaa, jonka olin nyt jättänyt pois. fysioterapeutti antoi ohjeeksi harrastaa vain lihaskuntotreeniä jaloille ja syville vatsalihaksille ja jättää venyttely kokonaan. mieltäni alkoi kuitenkin askarruttaa kun törmäsin netissä sellaisiin väitteisiin, että venyneet nivelsiteet eivät palautuisikaan entiselleen.. onko tämä totta vai voinko tämän lihaskuntotreenin ja venyttämisen välttämisen avulla saada nivelsiteeni normalisoitumaan?

Asiantuntijan vastaus
Hei, Valitettavasti treenaamalla ei nivelsiteitä pääse kiristämään, jos ne ovat liian löysät. Jos niitä haluaisi saada tiukemmiksi, ne pitäisi saada arpeutumaan. Tällaista ”hoitoa” saa Suomessa harvemmin, mutta siinä injektoidaan sklerosanttia nivelsiteisiin aiheuttaen niihin tulehdusreaktion – arpeutumisen – tiukentumisen. Hoito kestää kuukausia, jotta haluttu reaktio saadaan aikaan, eikä sitä tietääkseni ole käytetty Suomessa lonkkaniveliin, vaan pääsääntöisesti kyynärpään vaivoihin. Leikkaus olisi yksi vaihtoehto, mutta sen arvion tekee kirurgian / Ortopedianammattilainen. Toiminnallinen harjoittelu olisi varmasti yksi keino optimoida lonkkanivelen toimintaa ja sen tukea / kontrollia eri asennoissa ja liikkeissä. Toiminnallisella harjoittelulla tapauksessasi tarkoitan lihastasapainon ja niiden roolituksen korjaamista. Se, että lonkkanivelesi on löysä tarkoittaa sitä, etteivät ”passiiviset” rakenteet kykene tukemaan sitä riittävästi, tällöin voisi olla apua sitä tukevien kontrolloivien lihasten toiminnan optimoimisesta, joka tapauksessa siitä on hyötyä, koska kuvailemasi ongelma lähes aina aiheuttaa ongelmia aktiiviseen (tukevien / kontrolloivien lihasten) tukeen. Harjoitteita ei voi määrätä summamutikassa, ensin on tehtävä toiminnallinen diagnoosi – mitkä tukevat lihakset eivät hoida hommiaan tai hoitavat sen huolimattomasti, lisäksi on selvitettävä mitkä voimaa tuottavat lihakset aiheuttavat kompensaatiota (asennon / liikkeen häiriötä), mikä puolestaan haittaa / tekee mahdottomaksi tukevien lihasten hoitaa omaa rooliaan – ylikuormittaa rakenteet ja ylikuormittaa voimaa tuottavat lihakset. Lonkkaa tukevat / kontrolloivat lihakset ovat syvällä. Edestä lonkkaa tukee Psoas Majorin etummainen osa ja Iliacus, Takaa taas Gluteukset ( Maximuksen keskikerros, Mediuksen ja minimuksen posteriorinen osa), sivulta Gluteus medius ja minimus joiden vastapelureina ovat lyhyet adduktorit ja lisäksi aivan syvimmällä lonkkaniveltä kontrolloivat pienet syvät ulkokiertäjät. Em. lihaksille on aivan spesifejä harjoitteita, eikä niiden häiriöitä korjata voimaharjoittelulla – ainakaan ensi alkuun, myöhemmin se tulee kuvioihin kyllä. Lisäksi pitää selvittää nuo kompensoivat voimalihakset eli kiristävät pinnalliset lihakset: Hamstringit, Rectus Femoris, Sartorius,Gracilis, Gluteus Maksimuksen pinnallinen osa ja Tensor Fascia Latae, jotka kiinnittyvät Iliotibiaaliseen kalvoon. Harjoittelun ohjaamiseksi suosittelen Motoriseen Kontrolliin perehtynyttä fysioterapeuttia. Ari-Pekka Lindberg Teacher, Coach Physiotherapist OMI,MDT, specialised in function and therapeutic exercise of the spine Personal Trainer Trainer4you
27.11.2011 22:47 28.11.2011 10:30
Nilkan kuntoutus Kysymys:
Neljä viikkoa sitten lenkillä jalkani muljahti niin että ulkosyrjästä kuului napsaus. En ole käyny lääkärissä vaan pidin kylmää ja tukisidettä (20v sitten meni myös nivelsiteet nilkasta). Pystyn hyvin kävelemään mutta sisäänpäin taivutus sattuu edelleen nilkan ulkosyrjään. Miten voisin toimia että nilkka paranisi entiselleen?

Asiantuntijan vastaus
Vaikuttaisi todennäköiseltä että nilkan uloimpiin nivelsiteisiin on tullut revähdys, mikä yksi yleisimpiä tuki- ja liikuntaelimistön vammoja. Toki on myös mahdollista että muljautus olisi manipuloinut kiinnikkeet auki vanhasta vammastasi, mutta jos nilkka ei ole oirehtinut sen edellisen vamman jälkeen on kiinnike-teoria epätodennäköinen. Toimit oikein laittaessasi kylmää sekä tukiessasi vamma-alueen, mikä antaa vaurioituneelle kudokselle rauhan parantua. Koska nyt on vammasta kulunut jo neljä viikkoa on vamma-alue arpeutunut jo kohtuullisen hyvin jolloin voit liikkua kivun sallimissa rajoissa ja jopa hieman äärirajoja testaten eli kuormittaa nilkkaa niin että vamma-alueella tuntuu hieman epämukavuutta. Kivun / epämukavuuden tunteen tulee kuitenkin hävitä suhteellisen nopeasti kuormituksen loputtua. motoriikan ja koordinaation harjoitteet tasapainolaudalla ovat hyviä tässä vaiheessa, voit myös tehdä halittuja askelkyykkyjä tasapainolaudalle, mikä kehittää nilkan asento- ja liiketuntoa dynaamisessa liikkeessä Epätasaisessa maastossa kävely, uudelleen kouluttaa hyvin vamma-alueen hallintaa. Jatkossa siirry kävelystä kevyeen juoksuun ja siitä hiljalleen loikkaharjoituksiin. Tärkeää on kuulostella vamma-alueen tuntemuksia harjoittelun aikana ja sen jälkeen. Mikäli kipu jää päälle, seuraava yö on kivulias ja seuraava aamu kivuliaampi kuin edellinen on harjoitus ollut hieman liikaa. Tällöin hoida vamma-aluetta kylmällä ja levolla ja palaa sen jälkeen takaisin harjoitteisiin, mutta kevyemmälle tasolle kuin mikä pahenemisen aiheutti. A-P Lindberg Fysioterapeutti OMI Adv., MDT, rangan toiminnan ja terapeuttisen harjoittelun erityisosaaja Personal Trainer Trainer4you
20.10.2011 13:10 21.10.2011 01:18
Polvivamma? Kysymys:
Hei! Viime aikoina minua ovat vaivanut polveni. Yli kymmenen minuutin istumisen jälkeen ylös nouseminen on hankalaa. Tuntuu, että polvia on todella vaikeaa suoristaa ja kävely on aluksi vaikeaa. Kyseinen tila kestää vain muutaman hetken, mutta on todella epämukavaa ja ärsyttävää. Olen 24 vuotias nuori nainen, joka harrastaa liikuntaa säännöllisesti noin 2 tuntia päivässä. Aikaisemmin en ole kyseistä ongelmaa havainnut.

Asiantuntijan vastaus
Hei, Kysymyksestäsi ei käynyt ilmi mihin kohtaa polvea kipua tulee. Usein polvet koukussa istuminen aiheuttaa ojennettaessa kipua, kun ongelmaa on polvilumpion alapuolisessa nivelpinnassa. Em. ongelma saattaa olla kyseessä sinunkin tilanteessasi. Et myöskään maininnut minkä tyyppistä liikuntaa harrastat, mutta päivittäinen 2 tunnin liikkuminen jatkuvasti ilman lepopäiviä, etenkin jos liikunta on kovatehoista, saattaa hyvinkin olla ylikuormittavaa. Mikäli kyseessä on polvilumpion alapuolisen rustopinnan ongelma, kannattaa aloittaa nelipäisen reisilihaksen venyttely ja keventää harjoittelua. Hyppyjen, erittäin voimakkaiden ponnistusten alaraajoilla sekä syvempiä kyykkyjä olisi myös hyvä vähentää jotta tilanne rauhoittuu. Kehottaisin myös konsultoimaan lääkäriä tilanteestasi, koska siten saat tarkempaa informaatiota juuri sinun ongelmastasi Ari-Pekka Lindberg, Fysioterapeutti OMI, MDT, selän toimintaan ja terapeuttiseen harjoitteluun erikoistunut Personal Trainer
15.03.2011 14:10 16.03.2011 17:37