Ylivertainen Uni Magnesium- univaikeuksien lääkkeetön hoito ja ”salanukahduttaja”

Kaupallinen yhteistyö: Nordic Health

Kuluvana vuonna on sekä maailmalla, että meillä Suomessakin on yhä voimakkaammin noussut esille unen merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Puhutaan paljon käsitteestä `Puhdas Uni`.  mm. Hollywood-näyttelijä Gwyneth Paltrow julisti Daily Mailin -artikkelissa vuoden 2017 terveystrendiksi puhtaan unen. Hän kertoo panostavansa puhtaan syömisen lisäksi puhtaaseen uneen.   

Erilaisista unihäiriöistä kärsii yli miljoona suomalaista

Unen puute, nukahtamisen vaikeus ja yöheräily ovat tuttuja vaivoja yhä useammalle meistä ja niihin etsitään aktiivisesti toimivia hoitokeinoja.

Jokailtainen ja -öinen kamppailu unen kanssa on uuvuttavaa ja jatkuva unenpuute ja liian vähäinen sekä katkeileva uni aiheuttaa monenlaisia, vakaviakin terveyshaittoja.

Nukkuminen vaikuttaa kehoon kokonaisvaltaisesti ja tasainen unirytmi näyttelee ensisijaisen tärkeää roolia energiatason ja aineenvaihdunnan ylläpitämisessä hyvänä.

Huonolaatuinen uni ja epätasainen unirytmi, puhumattakaan nukkumattomuudesta, tekevät ihmisen helposti ahdistuneeksi ja masentuneeksi.

Univaikeuksista seuraa muistivaikeuksia

Oma lukunsa on unenpuutteen vaikutus muistin toimintaan, muistihäiriöihin ja länsimaissa yhä yleistyvien muistisairauksien puhkeamiseen. Univajeen aiheuttaman väsymyksen tunteesta pääsee lyhytaikaisesti eroon voimakkaalla ponnistelulla, mutta pidemmällä tähtäimellä riittävä uni kuitenkin välttämätöntä kaikelle toiminnalle, erityisesti muistille.

Verrattaessa opitun aineksen muistamista riittävästi levänneiden ja univelkaisten välillä, havaitaan hyvin nukkuneiden muistavan enemmän.

Levottomat jalat- oireyhtymä  on usein syynä univaikeuksiin, Uni Magnesium auttaa

Erilaisia unihäiriöitä ovat mm. toiminnallinen unettomuus, (jonka aktivoitumisen syinä saattavat olla mm. stressi, tunne-elämän kriisit, elämänmuutokset tai ympäristötekijät), uniapnea, narkolepsia ja levottomat jalat. Levottomat jalat-oireyhtymää harvoin mielletään unihäiriöksi, mutta todellisuudessa siitä saattaa johtua jopa noin 30 % unihäiriöistä.

Levottomien jalkojen -oireyhtymästä kärsii 5–8 % aikuisista, mutta 99 % sitä sairastavista ihmisistä ei tiedosta oireidensa oikeaa syytä. He kuvittelevat tuntemustensa alkuperäksi esimerkiksi selkävaivat tai suonikohjut. Levottomat jalat – oireyhtymässä useimmiten kysymys on magnesiumin puutteesta ja oireet ovat pahimmillaan iltaisin ja haittaavat nukkumaanmenoa. Useasti myös levottomat jalat -oireyhtymästä kärsivät heräävät yöllä ja kokevat levottomuutta jaloissa ja tervetta liikutella niitä tai nousta kävelemään, jotta olo helpottaisi. Oireisiin auttaa riittävä magnesiumin saanti samoin kuin yöllisten suonenvetojen ja kramppienkin ehkäisyssä.

Magnesiumin saannista huolehdittaessa tärkeintä on varmistaa, että magnesium todella imeytyy elimistön käyttöön , eivätkä esimerkiksi suoliston kunto ja erilaiset lääkitykset (happo- diabetes jne.) estä magnesiumin imeytymistä. Tutkitusti erinomaisesti ihon kautta suoraan hermotusten ja lihaksiston käyttöön imeytyvät Nordic Health Sprays ihosuihkeet ovat imeytymisen suhteen ylivertaisia.  Uni Magnesium ihosuihke on kehitetty varta vasten univaikeuksia helpottamaan ja on varsinainen ”salanukahduttaja”. Maailman puhtain, luonnollinen magnesium yhdistettynä rauhoittaviin eteerisiin öljyihin antaa luonnollisen ja rauhallisen unen ikään kuin huomaamatta ja ilman synteettisiä lisäaineita. Uni Magnesium on juuri  palkittu unituotteena Englannissa.

Lääkkeetön unettomuuden hoito

Eri kanavissa kuumana käyvässä, uneen pääsyyn ja siellä pysymiseen liittyvissä keskusteluissa nousee lähes aina esiin lääkkeetön unettomuuden hoito ja sen huomattavat edut verrattuna esim. uni- ja nukahtamislääkkeiden käyttöön, varsinkin pitkäaikais-sellaiseen. Yleisessä tietoisuudessahan ovat ko. valmisteiden aiheuttamat riippuvuus ym. haitat.

Myös Uniliiton vuoden 2017 unihoitajaksi valittu Anna-Mari Aronen Helsingin Uniklinikalta rohkaisee lääkkeettömien keinojen käyttämiseen Uniuutisten haastattelussa numerossa 2/2017 sanoen” Lähes kaikkiin unihäiriöihin on olemassa hoitokeinoja. Uniapneaan, levottomiin jalkoihin, narkolepsiaan, toiminnalliseen unettomuuteen ym. Hae rohkeasti apua ja tukea, vaikka hoitokeinot voivat aluksi tuntua hankalilta niin harjoittelemalla säännöllisesti hoito alkaa puremaan unihäiriöön.

Uniliiton jäsenlehti Uniuutisissa 1/2017 ja Suomen mielenterveysseuran mieli-julkaisussa listataan näitä lääkkeettömiä unenhoitokeinoja ja tärkeimmiksi nousevat jo varhain illalla aloitettavat rauhoittumiseen tähtäävät asiat, kuten

  • rauhallinen ulkoilu
  • hengitys ja rentoutusharjoitukset
  • ei älylaitteiden selaamista muutama tunti ennen nukkumaan rauhoittumista

Näiden rinnalla ja tukena erinomaisena apuna on luonnollinen “salanukahduttaja” NordicHealth Uni Magnesium ihosuihke, joka saattaa lempeästi uneen magnesiumin ja rauhoittavien, eteeristen öljyjen (kamomilla, myskisalvia ja bergamotti) toimivaksi todetulla yhdistelmällä. Aamulla osa käyttäjistä ihmetteleekin, missä vaiheessa nukahtaminen tapahtui, kun käsittää herätessään nukahtaneensa ihan salamannopeasti.

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: