Valvominen on haitaksi terveydelle

Arkiaamu ja olisi noustava töihin. Herätyskello pärähtää soimaan ja käsi hapuilee puhelinta. Torkutan viisi minuuttia ja taas viisi minuuttia, kunnes lopulta kampean itseni sängystä ylös ja yritän putsata unihiekat silmistäni.

Kuulostaako tutulta?

Sosiaalinen jetlag saa torkuttamaan

Ihmisellä on synnynnäinen tarve nukkua, ja aikainen työ on ristiriidassa tämän halun kanssa, kerrotaan tuoreessa Arizonan yliopiston tutkimuksessa. Ihmisen sisäinen kello ja ulkoiset aikataulut lyövät eri tahtiin.

Tuoreen Arizonan yliopiston tutkimuksen mukaan ihminen voi kärsiä niin sanotusta sosiaalisesta jetlagista, jonka yksi oire on torkuttaminen.

Tutkimuksessa tarkkailtiin, kuinka monta kertaa viikossa tutkittavilla ilmeni sosiaalista jetlagia ja miten se vaikutti heidän terveyteensä. Tutkimukseen osallistui 984 pennsylvanialaista aikuista.

Joka yö unta saman verran

Sosiaalinen jetlag on verrattavissa aikaerorasituksen tuomaan väsymykseen. Väsymystä yritetään tasapainottaa nukkumalla viikonloppuisin pitkään, mutta sänkyyn mennään vasta yömyöhällä. Arkisin kello soi jo seitsemältä, ja luonnollinen unirytmi on kateissa.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että sydäntautien riski  kasvoi 11 prosenttia joka tunti, kun ihmisellä oli sosiaalinen jetlag. Tutkittavat olivat myös pahantuulisia ja väsyneitä, jos he kärsivät sosiaalisesta jetlagista.

Ihmisellä on sisäinen kello, joka pysyy aikataulussa rytmin ollessa säännöllinen. Sisäiseen kelloon vaikuttaa eniten valoisan ja pimeän vaihtelu. Kesällä ei tahdo uni tulla valoisuuden vuoksi, ja talvella moni kokee itsensä väsyneeksi.

Myös ruoka-ajat ja rutiininomainen unirytmi saavat sisäisen kellon pysymään aikataulussa. Jos näihin rytmeihin tulee muutoksia, sisäinen kello alkaa tikittää omaan tahtiinsa ja rytmit menevät sekaisin. Terveyden kannalta tärkeintä olisi nukkua saman verran joka yö.

– Lääkärit kehottavat usein syömään terveellisesti ja liikkumaan, mutta näiden lisäksi tutkimus osoittaa muitakin ehkäiseviä toimia. Riittävän unentarpeen lisäksi on vielä tärkeämpää, että uni on säännöllistä, toteaa tutkimuksen johtaja Sierra Forbush Arizonan yliopistosta New Scientist -lehden haastattelussa.

Lähteet:

New Scientist

Terveyskirjasto

Lue lisää:

Väsyttääkö? Näin palautat unirytmisi normaaliksi

Uni ja mielenterveys

Työuupumus


 

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.