Armollisuus on myötätuntoa itseään kohtaan

Armollisuus on elintärkeä asia oman jaksamisen kannalta. Jatkuva täydellisyyteen pyrkiminen, perfektionismi, tunnollisuus ja ylisuorittaminen ovat piirteitä, jotka yhdessä voivat olla ihmiselle kuluttavia. Toisinaan stressi saa meidät ponnistelemaan tavoitteidemme eteen, mutta jatkuva täydellisyyden tavoittelu ja ylisuorittaminen voivat saada ihmisen palamaan loppuun. Muista, että kukaan ei ole täydellinen!

Vaatisitko keneltäkään muulta tuota samaa, jota vaadit itseltäsi?

Jos vastasit kieltävästi, se on merkki siitä, että et ole välttämättä armollinen itseäsi kohtaan.

Armollisuus vaatii oman ajatusmaailmansa muuttamista. Armollisuutta voi opetella ajattelemalla, että minä riitän tällaisena kuin olen. Riittää, että teen parhaani. Jos epäonnistun tavoitteessani, yritän uudelleen. Armollisuus itseä kohtaan on myös itsensä kuuntelua. Ajattele kaikkea saavuttamiasi asioita, kaikkia vastoinkäymisiä, joista olet selvinnyt. Voit selvitä tästäkin.

Kun on armollinen itseään kohtaan, tuntee oman arvonsa, antaa itsensä murtua ja kompuroida, hyväksyy ikävät tunteet ja pyytää apua, kun on vaikeaa.

Harrasta liikuntaa ja opi pysähtymään

Liikunta luo hyvää mieltä, hyvinvointia ja virkistää. Voit käydä kävelemässä luonnossa tai palata vanhan harrastuksesi pariin tai aloittaa kokonaan uuden ja mieluisen vapaa-ajanvietteen.

Suorittamisen ja kuluttavan työskentelyn lomassa on hyvä myös hemmotella itseään. Osta itsellesi jotain kivaa, käy elokuvissa, näe ystäviäsi tai lue mieluista kirjaa. Jos tarvitset palautumista rankan työviikon jälkeen, pyhitä koko viikonloppu levolle.

Ota apu vastaan

Mikäli negatiiviset tunteet itseäsi kohtaan jatkuvat ja vaikeuttavat arkielämääsi, on syytä jutella asiasta terveydenhuollossa tai esimerkiksi koulupsykologin tai -terveydenhoitajan kanssa.


Lähteet:

Hyvä terveys

Tehy-lehti

Lue lisää:

Näin tunnet itsesi riittäväksi

Nämä merkit paljastavat työuupumuksen

Kärsitkö stressistä?

Yleistä liikunnan eri muodoista

Älylaitteet eivät kuulu makuuhuoneeseen

Murehditko liikaa?

Tunnista ylikuormituksen oireet!

6 hämmentävää stressioiretta

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: