Vinkit työmatkustajalle – näin jaksat paremmin

Mihin erityisesti paljon matkustavan kannattaa kiinnittää huomiota, jotta arjessa jaksaa paremmin? Lääkärikeskus Mehiläisen asiantuntijat vastaavat.

Matkatyö on arkipäivää yhä useammalle. Suomesta tehtiin vuonna 2013 reilut miljoona työmatkaa.

– Omat voimavara- ja kuormitustekijät on syytä huomioida, jos matkustaa työn puolesta paljon. Se, milloin matkoja on liikaa, riippuu henkilön yleiskunnosta ja palautumiskyvystä, mutta tärkeintä on pitää huolta fyysisestä kunnosta. Se auttaa jaksamaan ja palautumaan, työterveyshuollon erikoislääkäri AnaMaría Teino tähdentää.

Hyvin suunniteltu matka keventää kuormitusta

Työhyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että henkilö voi itse vaikuttaa työhönsä ja työtehtäviinsä. Matkatyössä sen merkitys korostuu, sillä matkapäivät edellyttävät paitsi työtehtävien myös yksityiselämän järjestelyjä.

Pidä aina mukanasi pieni matka-apteekki, mutta huomioi, että tropiikin alueella kuumeeseen saa ottaa vain parasetamolia, ei tulehduskipulääkkeitä, AnaMaría Teino muistuttaa.

– Mielekäskin työ alkaa nopeasti kuormittaa, jos työt kasaantuvat matkapäivien aikana toimistolle. Työpäivät tulisi mitoittaa matkakohteessakin järkevästi, sillä palautumisella on suuri merkitys tehokkuuden ja jaksamisen kannalta. Työnantajan kanssa voi yrittää myös sopia joustoista. Voisiko myöhäisen paluun jälkeen tulla töihin hieman myöhemmin tai tehdä etätöitä, työpsykologi Maaret Punto kysyy.

Teinon mukaan lähtöajatkin olisi hyvä ajoittaa inhimillisiin ajankohtiin, sillä varhainen lähtö vaikuttaa väistämättä yöunen laatuun.

– Ennen matkaa yöunen pituutta kannattaa lisätä aikaistamalla nukkumaanmenoaikaa.

Omaa aikaa lentokentällä

Omalla asennoitumisellakin on merkitystä työmatkailijan hyvinvointiin. Mitä myönteisemmin matkustamiseen suhtautuu, sitä vähemmän kuormittavana sen kokee.

– Pitkä odotusaika lentokentällä saattaa turhauttaa, mutta entäpä jos siihen suhtautuisikin laatuaikana, jonka voi käyttää itselle mieluisalla tavalla vaikkapa Mindfulness-tallenteita tai äänikirjoja kuunnellen, Punto heittää.

Työfysioterapeutti Antti Pursion vinkit matkapäivistä palautumiseen

  • Tutustu matkakohteeseen kävellen. Lenkkarit kulkevat näppärästi mukana lentolaukussa.
  • Lyhytkin harjoitus hotellin kuntosalilla palauttaa matkarasituksesta.
  • Rauhallinen vesijuoksu ja uinti ovat vastapainoa runsaalle istumiselle.
  • Vältä intensiivistä ja raskasta liikuntaa myöhään illalla. Se heikentää palautumista ja yöunen laatua.

Lähde: Mehiläinen Oy:n tiedote 10.5.2017

Lue lisäksi:

Kuljetko työmatkasi pyörällä, kävellen tai julkisilla? Näin se voi vaikuttaa terveyteesi

Nämä merkit paljastavat työuupumuksen

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.