Tietokoneenkäyttäjä, suo silmillesi lepohetki

Jo kymmenet miljoonat tietokoneita useita tunteja päivässä käyttävät kärsivät erilaisista näyttöpäätteistä johtuvista oireista. Englanninkielinen nimitys Computer Vision Syndrome (CVS) viittaa näköongelmiin, mutta oireet ovat moninaisempia.

Tietokoneella työskentely on silmille erityisen rasittavaa, koska silmät joutuvat mukautumaan kontrasti- ja kirkkausmuutoksiin nopeasti. Toisin kuin painetuissa kirjaimissa, pikseleistä koostuvat sähköiset kirjaisimet ovat reunoiltaan sumeat, mikä vaikeuttaa silmien tarkennuksen ylläpitoa.

Arvion mukaan maailmanlaajuisesti jopa 70 miljoonaa työntekijää voi kärsiä näyttöpäätetyöskentelystä aiheutuvista oireista, ja luvun uskotaan kasvavan. Arviossa siis ei ole huomioitu niitä miljoonia lapsia ja nuoria, jotka pelaavat ja käyttävät muuten tietokoneita useita tunteja päivittäin.

Näyttöpäätetyöskentelystä monenlaisia oireita

Tutkimuksista ilmenee, että jo kolmen tunnin päivittäinen tietokoneen käyttö todennäköisesti aiheuttaa joitain CVS:n oireita.

Oireisiin kuuluu silmä-, selkä-, hartia- ja niskakipuja, väliaikaista näkökyvyn heikkenemistä, silmien kutinaa ja kirvelyä.

Yksi syy silmien väsymiselle ja kuivumiselle on se, että kun normaalisti ihminen räpyttää silmiä vähintään 17 kertaa minuutissa, niin tietokonetta käyttäessä määrää vähenee jopa 12:een räpytyskertaan.

Tutkimuksessa, johon osallistui 642 iranilaista 11–18-vuotiasta opiskelijaa, havaittiin että kaksi kolmesta istui liian lähellä näyttöä. Hieman yli 70 prosenttia opiskelijoista käytti tietokonetta vähintään kaksi tuntia päivässä.

Miten ehkäistä ja hoitaa CVS:n oireita?

Monet vaivat voidaan välttää kokonaan tai ainakin lievittää oireita parantamalla näyttöpäätetyöpisteen ergonomiaa ja omaksuttuja työtapoja.

  • Tietokoneen näyttö tulisi sijoittaa 50–66 senttimetrin päähän kasvoista. Mitä lähempänä kasvot ovat näyttöä, sitä raskaammin silmien pitää työskennellä.
  • Silmien tulisi olla 10–13 senttimetriä näytön keskikohdan yläpuolella, eli suunnilleen niin, että silmät ovat monitorin ylälaidan kanssa samassa tasossa.
  • Anna silmiesi levätä: pidä 20 minuutin välein 20 sekunnin tauko ja kiinnitä katseesi johonkin noin kuuden metrin päässä olevaan.
  • Muista tietoisesti räpytellä silmiä, kun työskentelet tietokoneella.
  • Silmätipat ovat hyvä keino ehkäistä silmien kuivuutta ja kirvelyä.

Lähteet:

The Guardian

New York Times

Terveysportti

CVS-tutkimus

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: