Näin istuminen vaikuttaa

Heti istuessa. Isot lihakset passivoituvat ja keho siirtyy horrostilaan. Samalla energiankulutus pienenee merkittävästi.

2–5 tuntia. Istahditko heti ruokailun jälkeen? Ei kannata, koska verensokeri nousee 45 prosenttia korkeammaksi kuin jos kävelisit rauhallisesti aterioinnin jälkeen. Hyvänlaatuisen HDL-kolesterolin pitoisuudet laskevat roimasti neljän tunnin kohdalla, ja vielä tuntia myöhemmin insuliinin eli sokeriaineenvaihduntahormonin toiminta on heikentynyt 30 prosentilla.

8–12 tuntia. 12 tunnin kohdalla insuliini toimii enää 60-prosenttisesti ja rasva-aineenvaihdunnan entsyymien teho on laskenut 90 prosenttia. Kahdeksan tuntia päivittäistä istumista on vielä kohtuullista, mutta sen täytyttyä terveysriskit lisääntyvät eksponentiaalisesti.

Lähde: Trainer4You.fi

Lue lisäksi:

Liika istuminen voi vanhentaa soluja

Kaikki istuminen ei haitaksi terveydelle

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.