Yle: Näillä keinoilla energiatasosi pysyy hyvänä koko työpäivän ajan

Kesäloma ja vapaa-aika lisäävät työkykyä ja jaksamista, mutta vapaa-ajan tuoma palautuminen on tehokkaampaa, jos töistä selviää vähemmän uupuneena, kerrotaan Ylen artikkelissa.

Hyvän energiatason pitäminen yllä työpäivän ajan edistää työpäivän jälkeistä palautumista. Riittämätön työstä palautuminen puolestaan heikentää motivaatiota, työsuoritusta, valppautta sekä henkistä ja fyysistä terveyttä ja hyvinvointia, listaavat tutkijat. Töiden jälkeen väsyttää, eikä jaksa tehdä asioita, jotka palauttaisivat työpäivän rasituksista.

Näillä Ylen artikkelin keinoilla voit helpottaa palautumistasi työpäivän ja vapaa-ajan aikana:

1. Käytä pienet tauot viisaasti

Tauot antavat parhaiten energiaa, jos ne liittyvät työhön. Auta kollegaa, aseta uusia välitavoitteita, keskity iloisiin ja miellyttäviin asioihin työssä tai listaa hoidettavia tehtäviä.

Sen sijaan energiaa ei samalla tavalla tuonut internetissä surffailu, musiikin kuuntelu, sosiaaliset juttutuokiot muissa kuin työasioissa tai muu yksityiselämään liittyvä taukoilu.

2. Ujuta liikuntaa työpäivään tai tee rentoutumisharjoitus

Venyttele tai kävele ulkosalla työpäivän aikana. Varaa lounastauosta 15 minuuttia vaikkapa puistossa kävelemiseen. Mindfulness ja lihasten jännitys- ja rentoutumisharjoitukset voivat parantaa keskittymiskykyä ja vähentää väsymystä.

Tutkijat seurasivat 150 osallistujaa, jotka muuttivat lounasrutiineja kahden viikon ajaksi. Vaikka vaikutukset olivat suotuisia ja osallistujat nauttivat uusista rutiineista, he eivät jatkaneet niitä koejakson jälkeen.

– Ehkä moni arkailee työpaikalta poistumista kesken päivän ilman hyvää syytä. Olisi mielenkiintoista tutkia, miten ihmisiä ja koko organisaatiota voisi kannustaa tähän, pohti tohtorikoulutettava Marjaana Sianoja Ylen artikkelissa.

3. Tee vapaa-ajalla sitä, mistä nautit

Jos saat valita itse, mitä puuhaat vapaa-ajallasi, palaudut parhaiten. Jos aktiviteetti on vielä sellainen, jossa olet taitava, palautuminen on Ylen artikkelin mukaan erityisen tehokasta. Opettele uutta ja haasta itseäsi, kunhan muistat olla vaatimatta liikoja ja levätä.

Jos joutuu jatkuvasti vastaamaan erilaisiin vaatimuksiin, rentoutuminen ei onnistu ja ihminen uupuu henkisesti ja fyysisesti.

4. Irrottaudu työstä henkisesti – vältä uniongelmat ja työuupumus

Tutkimuksessa huomattiin, että hyvinvointi oli heikompi heillä, jotka miettivät työasioita tunneperäisesti vapaa-ajallaan. Mindfulness todettiin apukeinoksi myös työstä palautumiseen.

Luonnossa liikkuminenkin, vaikka vain 15 minuutin ajan parantaa mielialaa ja edistää hyvinvointia.

– Luonnossa liikkuvat raportoivat muita useammin tuntevansa itsensä luoviksi ja tarmokkaiksi töissä ja kokevansa olonsa elinvoimaiseksi ja onnelliseksi, sanoo ympäristöpsykologian professori Kalevi Korpela Ylen artikkelissa.

Tampereen yliopiston tutkijat selvittivät Suomen Akatemian projektissa, millä keinoin ihmiset palautuvat työpäivän aikana ja vapaa-ajalla. Tutkimus keskittyi suurimmaksi osaksi ammatteihin, joissa tehdään paljon tiedollista ja emotionaalista työtä, kuten esimerkiksi opettajan ammattiin.

Tutkittavia oli mukana kaiken kaikkiaan 664, ja heitä seurattiin kahden vuoden ajan.

Lähde:

Yle 24.7.2017

Lue lisää:

Vuoden osastonhoitaja: "Voi tuntua, että muutokseen tukehtuu, jos ei päästä irti vanhasta"

Nämä merkit paljastavat työuupumuksen

5 tapaa, joilla työ voi vaikuttaa elämääsi

Jos työ ei maistu, voin syyttää esimiestä?

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.