Sukupuolten välinen ero liikunnassa

Polven eturistiside saattaa olla nuorten naisurheilijoiden akilleen kantapää, mutta harjoitus suojaa monilta vakavilta vammoilta, joista naiset kärsivät suhteellisesti paljon miehiä useammin.

Useimmissa tutkimuksissa on osoitettu miesten ja naisten hyötyvän yhtä lailla liikunnasta, mutta sukupuolten välillä on myös selviä eroja. Esimerkiksi naisten harjoittelu ei tyypillisesti kohota hyvää HDL-kolesterolia yhtä paljon kuin miesten, koska naisilla on jo valmiiksi korkeammat HDL-kolesterolitasot. Naisten aineenvaihdunta käyttää kestävyysharjoittelussa miehiä enemmän rasvaa, mutta vähemmän hiilihydraatteja ja proteiinia. Naisille sattuu enemmän aivotärähdyksiä kuin miehille. Kaikissa koulujen ja yliopistojen ohjelmissa olevissa, molempien sukupuolten harrastamissa urheilulajeissa, sattuu lacrossea lukuun ottamatta naisurheilijoille miehiä enemmän aivotärähdyksiä.



Polvivammat

Suurin ero miesten ja naisten välillä lienee kuitenkin polvessa, täsmällisemmin sanottuna sen eturistisiteessä. Se on lyhyt, kova nivelside, joka estää sääriluun liukumisen eteenpäin reisiluun ohi. Vahva eturistiside on liikkumisen kannalta elintärkeä rakenne vakauttaessaan polvea taivutuksen, kierron ja hyppäämisen aikana.

Yliopistojen naispuoliset voimistelijat, jalkapalloilijat ja koripalloilijat (tässä järjestyksessä) kärsivät useammin eturistisidevammoista kuin miespuoliset amerikkalaisen jalkapallon pelaajat syksyisen harjoituskautensa aikana. National College Athletics Associationin keräämien tietojen mukaan naisille sattuu koripallossa ja eurooppalaisessa jalkapallossa kolme kertaa enemmän eturistisiteen repeämiä kuin samoja lajeja harrastaville miehille.

Eturistisiteen repeämä on pelottava vamma. Revennyt nivelside ei kestä kovin hyvin, mikäli se vain ommellaan paikalleen, joten vaurioitunut eturistiside korvataankin tavallisesti leikkauksessa jännesiirteellä, joka otetaan potilaan omasta polvesta (polvilumpiojänne) tai takareiden lihaksista (hamstring-lihakset).

Leikkaus on vaikea valinta yhä kasvavien lasten ja nuorten kohdalla, koska siinä joudutaan poraamaan polvea ympäröivien luiden kasvulevyjen läpi. Leikkaus ei toki aikuisillekaan ole mikään pikkujuttu. Täysi paraneminen voi viedä yli vuoden.

Jos leikkausta ei tehdä, potilas voi silti palata lähes normaaliin harjoitteluun 6–8 viikossa varomalla polvea kaikin tavoin. Polvi ilman eturistisidettä on kuitenkin surullisen kuuluisa ”löysä polvi”. Tällaiset henkilöt voivat kävellä ja pyöräillä entiseen tapaan, mutta toistuvia pysähdyksiä ja käännöksiä vaativat liikuntalajit saavat tällaisen polven herkästi pettämään.

Naisille sattuu useistakin anatomisista syistä miehiä herkemmin eturistisiteen repeämä. Leveämmän lantion takia naisten paino jakaantuu siten, että suurempi osa painosta kohdistuu polvinivelen sisäsivulle kuin miehillä, jolloin eturistisidekin kuormittuu enemmän. Reisiluun kuoppa, josta eturistiside lähtee, on naisilla usein kapeampi kuin miehillä. Kapea nivelnastojen välinen kuoppa puolestaan kohottaa eturistisiteen repeämisvaaraa. Eräissä tutkimuksissa on osoitettu, että itse eturistisidekin on naisilla pienempi kuin miehillä. Naisten polvia ympäröivät siteet ja niitä tukevat lihakset voivat myös olla löysempiä kuin miesten. Monet naiset juoksevat ja hyppäävät suhteellisen pystyssä asennossa, mikä lisää polveen kohdistuvaa painoa, joten he eivät pysty hyödyntämään kaikkia polvea ympäröiviä lihaksia yhtä hyvin.

Hormonitkin vaikuttavat. Siitä on jonkin verran näyttöä, että naiset kärsivät miehiä useammin eturistisiteen repeämistä munasolun irtoamista edeltävässä kuukautiskierron vaiheessa. On mahdollista, että estrogeenireseptorien aktivoituminen eturistisiteessä haurastuttaa sidettä juuri tässä vaiheessa.

Useimmat eturistisidevammojen vähentämiseen tähtäävät harjoitusohjelmat käsittävät venyttelyä sekä notkeus- ja tasapainoharjoituksia. Kuvauksen yhdestä tällaisesta ohjelmasta voi ladata Harvardin yliopiston yhteydessä toimivan Massachusetts General Hospital -sairaalan urheilulääketieteelliseltä sivustolta: www.health.harvard.edu/exercise.
 

Naiset saavat liikunnasta erityisiä hyötyjä


Useimmat liikkuvat aikuiset naiset pyöräilevät, uivat, kävelevät tai harrastavat muuta vastaavanlaista liikuntaa. Näihin kevyempiin liikuntamuotoihin liittyvien vammojen esiintyvyydestä eri sukupuolilla on vain vähän tutkimustietoa, mutta mikään ei kuitenkaan viittaa siihen, että naiset olisivat jotenkin huonossa asemassa.

Itse asiassa liikunta tuottaa tiettyjä erityisetuja juuri aikuisille naisille. Se vähentää riskiä sairastua sydäntauteihin , joiden takia kuolee enemmän naisia kuin mistään muusta syystä. Liikunta suojaa rintasyövältä , joka on lähes yksinomaan naisten sairaus, sekä luultavasti myös munasarjasyövältä. Tutkimuksissa on myös osoitettu, että rintasyöpää sairastaneiden naisten viikoittainen yhteensä vain kolme tuntia kestävä kohtalaisen kuormittava liikunta, kuten kävely yleisesti suositellulla viiden kilometrin tuntinopeudella, pienentää syövän uusiutumisen ja kuoleman vaaran suunnilleen puoleen. Naiset kärsivät selvästi miehiä useammin osteoporoosista eli luukadosta, joka vähentää luiden lujuutta ja altistaa siten luunmurtumille, joten luustoa (ja lihaksistoa) kuormittava ja vahvistava liikunta on naisille erityisen hyödyllistä.

Copyright © 2008 by President and Fellows, Harvard College. All rights reserved.

Artikkelin sisältö vastaa yhdysvaltalaista hoitokäytäntöä.







Lisätietoja:
Lääkärikirja: Kolesteroli - Poliklinikka.fi
Lääkärikirja: Munasarjasyöpä - Poliklinikka.fi
Lääkärikirja: Osteoporoosi - Poliklinikka.fi
Lääkärikirja: Rintasyöpä - Poliklinikka.fi
Terapiaryhmä: Sydän- ja verisuonitaudit - Poliklinikka.fi

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.