Atkinsin dieetti auttaa monia laihtumaan

Ruokavalion runsas proteiini saattaa olla joillekin ongelma, mutta näyttää auttavan monia myös laihtumaan.

Monet muistavat maaliskuulta 2007 otsikot Stanfordin yliopiston tuoreesta tutkimuksesta, jossa verrattiin toisiinsa neljää suosittua dieettiä: Atkinsin dieettiä (hyvin vähän hiilihydraatteja ja paljon proteiinia), Zone-dieettiä (niukasti hiilihydraatteja), Dean Ornishin dieettiä (hyvin vähän rasvaa ja paljon hiilihydraatteja) ja tavallista laihdutusruokavaliota (vähän tyydyttynyttä rasvaa ja kohtalaisesti hiilihydraatteja). Tutkimukseen osallistui 311 keski-ikäistä naista, joiden keski-ikä oli 41 vuotta. Naiset olivat ylipainoisia tai lihavia (keskimääräinen painoindeksi oli 32 kg/m²).

Naiset laihtuivat ensimmäisten kahden kuukauden aikana dieetistä riippumatta. Muita dieettejä, paitsi Atkinsin dieettiä noudattaneiden painonlasku näytti kuitenkin pysähtyvän pian lähes kokonaan. Keskimäärin Atkinsin dieettiä noudattaneet laihtuivat vuodessa 4,7 kiloa, Ornishin dieettiä noudattaneet 2,6 kiloa, tavanomaista dieettiä noudattaneet 2,2 kiloa ja Zone-dieettiä noudattaneet 1,6 kiloa.

Muutaman kilon putoaminen ei välttämättä takaa terveyttä. Atkinsin ryhmän naisten hyvä HDL-kolesteroli kuitenkin kohosi eniten ja verenpaine laski eniten.

Ornishin dieetti laski pahaa LDL-kolesterolia enemmän kuin muut ruokavaliot, mutta Atkins näytti alentavan eniten triglyseridejä. Joidenkin tutkijoiden mielestä triglyseridien ja LDL-kolesterolin välillä on interaktio, jolloin triglyseridien vähentyessä LDL-kolesteroli ei aiheuta kovin herkästi ateroskleroottisia plakkeja, jotka voivat aiheuttaa sydäninfarktin.

Tutkimuksen jälkeen kuitenkin ilmeni, että monet siihen osallistuneista naisista eivät olleetkaan johdonmukaisesti noudattaneet heille arvottua dieettiä. Atkinsin ryhmään arvotut naiset kuluttivat enemmän hiilihydraatteja kuin heidän olisi pitänyt. Ornish-ryhmään arvotut naiset puolestaan kuluttivat suunniteltua enemmän rasvaa. Atkinsin dieettiä noudattaneet alkoivat lihoa uudelleen tutkimuksen lopulla. Jos tutkimus olisi kestänyt kauemmin, Atkinsin dieetin etumatka muihin verrattuna olisi saattanut lyhetä tai jopa huveta olemattomiin. Jotkut asiantuntijat kertoivat osallistujien raportoineen energiansaantinsa epäilyttävän pieneksi. Atkinsin dieetissä se olisi ollut vain 1 600 kilokaloria päivässä.

Joka tapauksessa tutkimuksen tulokset ovat yhtäpitäviä muiden viimeaikaisten tutkimusten kanssa. Jos aikoo noudattaa runsaasti proteiinia sisältävää ruokavaliota, ei kannata syödä runsaasti pekonia eikä voita, joissa on runsaasti tyydyttynyttä rasvaa. Sen sijaan kannattaisi suosia kalaa ja oliiviöljyä.

Copyright © 2007 by President and Fellows, Harvard College. All rights reserved.

Artikkelin sisältö vastaa yhdysvaltalaista hoitokäytäntöä.








 

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.