Ravinto ja Painonhallinta uutiset
Kananmunien syöminen ei altista sydän- ja verisuonitaudeille vaikka niitä popsisi joka päivä. Tuoreen tutkimuksen mukaan runsas kananmunien syöminen saattaa kuitenkin suurentaa aikuistyypin diabeteksen riskiä.
Onko meitä turhaan patistettu kutistamaan suolan syöminen hyvin niukaksi?
Näin on ainakin Yhdysvalloissa, jos on uskominen tuoretta raporttia USA:sta. Raportin takana on valtiojohdon asettama työryhmä, arvovaltainen joukko asiantuntijoita, joka on käynyt läpi tukun tutkimuksia suolan vaikutuksesta terveyteen.
Suomalaiset saavat D-vitamiinia riittävästi ruuasta, jos he syövät monipuolisesti ravitsemussuositusten mukaan. Kala ja kalatuotteet ovat suomalaisilla parhaat D-vitamiinin lähteet. Sitten tulevat nestemäiset maitotuotteet ja juustojakin on D-vitaminoitu.
Hollantilaistutkijat ovat saaneet lisää todisteita kasvisten ja hedelmien mittavista terveyshyödyistä. Heidän tutkimuksensa perusteella niiden syöminen pidentää elinikää keskimäärin vuodella ja lykkää etenkin sydänsairauksista johtuvia kuolemia.
Tulokset julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä, ja niiden perusteella runsaasti kasviksia ja hedelmiä syövät elävät keskimäärin vuoden pitempään kuin samanikäiset, joiden ruokavaliossa on niukasti kasviksia ja hedelmiä.
Painoaan tarkkailevien kannattaisi käydä ruokaostoksilla vasta aterian jälkeen, yhdysvaltalaistutkijat suosittavat. Heidän tulostensa perusteella nälkä saa ihmisen valitsemaan paljon energiaa sisältäviä ruokia ja välttämään esimerkiksi vihanneksia ja hedelmiä.
Suomessa tehty tutkimus on osoittanut, että matala seerumin D-vitamiinitaso altistaa keuhkokuumeelle.
Suomeen tuotavista ravintolisistä noin 30 prosenttia on määräysten vastaisia, uutisoi Karjalainen. Lähteenä on tullilaboratorio.
Suomessa on esimerkiksi myyty ravintolisää, joka on sisältänyt amfetamiinin sukuista DMAA:ta. Sitä on käytetty Karjalaisen mukaan urheilussa keskittymiskyvyn ja jaksamisen parantamiseen.
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira tiedotti viime kesänä, että DMAA:ta sisältävää ravintolisää oli markkinoitu etenkin voimailun harrastajille.
Kohonneesta verenpaineesta kärsivät voivat alentaa verenpainettaan huolehtimalla riittävästä kaliumin saannista. Kaliumin osuus verenpaineen säätelyssä on tunnettu pitkään, mutta nyt julkaistun meta-analyysitutkimuksen havainnot vahvistavat käsitystä entisestään. Kalium on myös turvallista, tulokset osoittavat.
Tuoreen tutkimuksen mukaan runsaasti kalaa ja muita omega-3-rasvahappoa sisältäviä ruokia syövät saattavat ruokavalionsa ansiosta elää hieman pitemmän elämän. Suurelta osin tämä johtuu sydän- ja verisuonitaudeista aiheutuvien kuolemien lykkääntymisestä.
Runsaasti kuituja ravinnostaan saavat näyttäisivät säästyvän aivohalvauksilta muita todennäköisemmin. Luultavasti tämä johtuu aivohalvauksen riskitekijöistä, kuten verenpainetaudista ja kolesteroliongelmista, joita kuidun syöminen vähentää.
- Page 1
- ››

