Painonhallinta - Uutiset | Terve.fi

Painonhallinta uutiset

Painoindeksi uusiksi – laihdutko vai lihotko uudella kaavalla?

Painoindeksi (BMI) tiedossa? Ehkei sittenkään. Vakiintuneen kaavan mukaan laskettu indeksi saattaa nimittäin johtaa harhaan, väittää brittiprofessori Nick Trefethen ja tarjoaa vaihtoehdoksi uutta kaaviota.

Pitkään käytössä ollut painoindeksi saattaa antaa pitkille ja lyhyille ihmisiä vääriä tuloksia siitä, onko paino normaalin rajoissa vai kenties kallellaan ylipainon tai alipainon puolelle, väittää matemaatikko, professori Trefethen Oxfordin yliopistosta.

Vain viisi minuuttia Facebookissa riittää nostamaan painoa

Tutkimuksen mukaan viiden minuutin Facebook-selailu voi hetkellisesti parantaa itsetuntoa, kun keskittyy läheisiin ystäviin. Kuulostaa hyvältä, mutta vaikutuksella on huonokin puolensa – parantunut itsetunto nimittäin vähentää itsehallintaa päätöksenteossa, kuten välipalojen valinnassa, uutisoi Menshealth.com.

8 pikkukeinoa välttää juhlakauden kilot

Joulu lähestyy, ja moni tuskastelee jo valmiiksi joulukauden lisäkiloista. Jouluun kuuluu pöydän täydeltä herkkuja, ja täydellinen herkuista kieltäytyminen on vaikeaa ja tarpeetontakin. Mutta kunhan muutaman asian muistaa, joulu ei ole painonhallitsijan katastrofi. Todayhealth -sivusto listaa kahdeksan vinkkiä, joiden avulla voi keventää herkuttelua. Kokeile ja pysy solakkana joulunakin!

Näillä kolmella tavalla pääset eroon pahimmasta kehon rasvasta

Useimmat tietävät ylipainon tai liikalihavuuden olevan merkittäviä kakkostyypin diabeteksen riskitekijöitä. Tutkijoiden mukaan riskiä nostattaa tietyn tyyppinen kehon rasva, eikä yksinkertaisesti vain se, kuinka paljon ylimääräistä painoa on.

Uudessa tutkimuksessa on havaittu, että diabeteksen riski on merkittävästi korkeampi niillä liikalihavilla potilailla, joilla on liian paljon viskeraalista, eli sisäelimien ympärille kerääntyvää rasvaa. Samanlaista vaaraa ei havaittu niillä potilailla, joilla oli liikaa ihonalaista rasvaa.

Hämärässä valossa syöminen auttaa pysymään hoikkana?

Uuden tutkimuksen mukaan ravintolan valaistus ja musiikki voivat vaikuttaa siihen, kuinka paljon kaloreita ateriallaan syö, kerrotaan tässä Times of Indian uutisessa.

Vatsalaukun ohitusleikkauksesta hyötyä terveydelle vuosiksi eteenpäin

Laihdutusleikkauksen lyhytaikaiset hyödyt erittäin ylipainoisille ihmisille ovat selvät, mutta uuden tutkimuksen mukaan diabetekseen ja verenpaineeseen liittyvät parannukset voivat säilyä jopa vuosia leikkauksen jälkeen, kertoo Reuters Health.

Liikalihavuus lapsuudessa vaikuttaa aikuisen terveyteen luultua enemmän

Lapsuuden tai teini-iän ylipainolla on suurempia vaikutuksia tulevaisuuden terveydelle kuin aiemmin on uskottu, kerrotaan uudessa tutkimuksessa, josta uutisoi Science Daily.

Tämä arkinen asia on tärkeää painonhallinnassa

Painonhallinnassa tutuiksi mantroiksi ovat käyneet liiku ja syö vähemmän. Mutta näihin tärkeisiin ohjeisiin olisi ehkä hyvä lisätä vielä nuku enemmän, kertovat tutkijat. Todayn mukaan on olemassa paljon todisteita siitä, että unenpuute aiheuttaa liikalihavuutta. Koska tämä fakta ei kuitenkaan ole kovin tunnettu, se voi olla yksi syy siihen, miksi laihduttaminen on hyvin vaikeaa.

Hyvä uni on tärkeää painonpudotuksen kannalta

Kanadalaistutkijoiden mukaan hyvät yöunet ovat aivan yhtä tärkeitä kuin ruokavalion noudattaminen ja riittävä liikunta, jos ihminen yrittää laihduttaa, kertoo The Telegraph.

Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että vähintään seitsemän tunnin yöunet joka yö voivat merkittävästi kohottaa mahdollisuutta laihtua samalla, kun noudattaa terveellistä ruokavaliota, uutisessa kerrotaan.

Positiivinen asenne, terveet elämäntavat

Itseensä uskominen on toimiva keino pitää yllä terveitä elämäntapoja, uskovat Melbournen yliopiston taloustieteilijät.

Australialaistutkijat analysoivat tietoja ruokavaliosta, liikunnasta ja persoonallisuudesta yli 7000 ihmiseltä. Tutkimuksessa havaittiin, että ihmiset, jotka uskoivat elämänsä voivan muuttua  omien valintojen kautta, söivät terveellisempää ruokaa, liikkuivat enemmän, tupakoivat vähemmän ja välttivät humalahakuista juomista.