Ravintolisät - Uutiset | Terve.fi

Ravintolisät uutiset

Karjalainen: Ravintolisistä näin moni määräysten vastainen

Suomeen tuotavista ravintolisistä noin 30 prosenttia on määräysten vastaisia, uutisoi Karjalainen. Lähteenä on tullilaboratorio.

Suomessa on esimerkiksi myyty ravintolisää, joka on sisältänyt amfetamiinin sukuista DMAA:ta. Sitä on käytetty Karjalaisen mukaan urheilussa keskittymiskyvyn ja jaksamisen parantamiseen.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira tiedotti viime kesänä, että DMAA:ta sisältävää ravintolisää oli markkinoitu etenkin voimailun harrastajille.

Monivitamiinipillerit eivät lykkää tai aikaista kuolemaa

Monivitamiinivalmisteita syövät eivät elä sen pidempää kuin muutkaan, mutta eivät myöskään kuole muita aikaisemmin, tuore tutkimus osoittaa. Havainto on tervetullut, sillä joissain tutkimuksissa monivitamiinipillereiden on epäilty lisäävän kuolleisuutta.

Nyt julkaistut tulokset perustuvat 21 vitamiinitutkimuksen aineistoihin, jotka koostuvat yhteensä 91 000 potilaan tiedoista. Tutkimusten aikana menehtyi hieman alle 9 000 osallistujaa.

Piste d-vitamiinikohulle Eviralta

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran tutkituttamissa D-vitamiinivalmisteissa on oikeat pitoisuudet. Evira katsoo asian käsittelyn päättyneeksi.

Evira tutkitutti kaksi valmistetta, joiden D-vitamiinipitoisuus kyseenalaistettiin Itä-Suomen yliopiston uusintatutkimuksessa. Eviran saamien tutkimustulosten mukaan myös nämä tuotteet sisälsivät hyväksyttävän määrän D-vitamiinia pakkausmerkinnöissä ilmoitettuun määrään nähden.

Irlantilaistutkija: Tulevien äitien pitäisi ottaa foolihapon lisäksi myös B12-vitamiinia

Brittiläisen hyväntekeväisyysjärjestön mukaan tulevien äitien pitäisi ottaa B12-vitamiinia ehkäistäkseen lastensa syntymävikoja, kuten selkärankahalkiota, uutisoi Daily Mail.

Uusien tutkimustulosten mukaan B12-vitamiinin ottaminen foolihapon lisäksi auttaa ehkäisemään paremmin erilaisia syntymävikoja, jotka vaikuttavat selkärangan ja keskushermoston kehittymiseen.

B-vitamiineilla ja foolihapolla ei uskottua vaikutusta

Foolihapon sekä B6- ja B12-vitamiinien on uskottu ehkäisevän suolistosyöpien kehittymistä, mutta tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella uskolle ei ole perusteita. Tutkimuksessa foolihappo ja B-vitamiinit eivät vähentäneet hyvälaatuisten kasvainten kehittymistä paksu- tai peräsuolessa, vaikka valmisteita syötiin seitsemän vuoden ajan. Hyvälaatuiset suolistokasvaimet kehittyvät usein pahalaatuisiksi syöpäkasvaimiksi.

Näin iso osa suomalaisista popsii vitamiineja ja luontaistuotteita

Valtaosa, jopa 87 prosenttia suomalaisista kertoo täydentävänsä ruokavaliotaan vitamiineilla ja hivenaineilla. Suomalaisista 27 prosenttia sanoo käyttävänsä amino- ja rasvahappoja, 23 prosenttia luontaistuotteita ja 20 prosenttia proteiinia ruokavalionsa lisänä. Tulokset käyvät ilmi Terve Median teettämästä Hyvinvointibarometri 2012 - kyselystä. Kyselyyn vastasi yli 7 000 henkilöä.

Lisäravinteilla ikäviä sivuvaikutuksia!

Vitamiini- ja mineraalilisillä saattaa olla enemmän haittoja kuin hyötyjä, kertoo tuore tutkimus. Tutkimuksessa tutkitaan kymmentä eri ongelmaa, jotka liittyvät erilaisten vitamiinilisien, yrttien ja ravinteiden syömiseen.

Monet syövät erilaisia ravinnelisiä, koska uskovat niiden olevan harmittomia ja  luonnollisia, vaikka asia ei välttämättä olekaan niin. Vuosien 2007-2012 aikana Yhdysvaltain terveysviranomaiset saivat yli 6 300 valitusta lisäravinteiden käytöstä. Jopa 115 valitusta koski ongelmia, jotka myöhemmin johtivat kuolemaan.

Voimajuomat ja välineet vailla näyttöä

 

 

Kiiltävistä etiketeistään, mediaseksikkäistä korulauseistaan ja urheilijasponsoreistaan huolimatta valtaosa erilaisista urheilujuomista, lisäravinteista, juoksukengistä ja alan muista valmisteista on teholtaan hyvin kyseenalaisia, uutisoi Guardian.

Väsyttääkö? Kokeile rautatabletteja!

Tutkijoiden mukaan rautatablettien ottaminen voi vähentää väsymystä 50 prosentilla – vaikka ei edes kärsisi anemiasta, uutisoi Daily Mail.

Tutkijat havaitsivat, että raudan ottaminen 12 viikon ajan vähensi uupumusta lähes puolella naisista, joiden rauta-arvot olivat alhaiset, mutta jotka eivät kuitenkaan kärsineet raudanpuutteesta.

Asiantuntijoiden mukaan naiset kärsivät uupumuksesta kolme kertaa todennäköisemmin kuin miehet.

Suuri D-vitamiiniannos ehkäisee luunmurtumia vanhuksilla

Useiden tutkimusten pohjalta tehdyn uuden analyysin mukaan vähintään 800 kansainvälisen yksikön (IU) suuruinen D-vitamiiniannos auttaisi ehkäisemään luiden murtumista vanhuksilla, uutisoi Msnbc.com.

Kyseisen annoksen havaittiin vähentävän lantiomurtuman riskiä 30 prosentilla ja muiden murtumien riskiä 14 prosentilla. Pienemmillä annoksilla ei havaittu olevan minkäänlaista vaikutusta.