Näillä ruuilla alennat maksasyövän riskiäsi | Terve.fi
Uutinen
Näillä ruuilla alennat maksasyövän riskiäsi

Tutkimuksen mukaan runsaasti E-vitamiinia sisältävien ruokien syöminen voi alentaa maksasyövän riskiä, uutisoi Daily Mail.

Tutkijat havaitsivat, että E-vitamiinilisien ottaminen tai sitä sisältävien ruokien, kuten manteleiden, maapähkinöiden, pinjansiementen ja kuivattujen aprikoosien syöminen alentaa maksasyöpäriskiä keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla ihmisillä.

Lisäksi E-vitamiinin tiedetään suojaavan sydäntaudeilta sekä silmävaurioilta vanhemmalla iällä.

Tohtori Wei Zhang Shanghain syöpätutkimuslaitokselta analysoi tiedot 132 837 yksilöltä. Tietoihin lukeutui 267 maksasyöpätapausta. Potilaat asuivat Kiinassa, missä esiintyy 54 prosenttia maailman maksasyöpätapauksista.

Kerättyään tiedot osallistujien ruokatottumuksista tutkijat vertasivat maksasyövän riskiä niihin, jotka saivat runsaasti E-vitamiinia sekä niihin, jotka eivät saaneet vitamiinia juuri lainkaan.

Zhangin mukaan tutkijat löysivät selvän yhteyden E-vitamiinin saannin ja maksasyöpäriskin välillä.

Maksasyöpä on kolmanneksi yleisin syöpäkuolemien syy maailmassa. Lisäksi se on viidenneksi yleisin syöpä miehillä ja seitsemänneksi yleisin naisilla. Noin 85 prosenttia maksasyövistä esiintyy kehitysmaissa.

 

23.07.2012
Jaa artikkeli: 
Artikkeli
Syöpä ja syöpätaudit -tietopaketti
Kaikki ihmisessä oleva muodostuu valtavasta määrästä soluja, jotka ovat kudosten rakenneyksiköitä. Normaalisti elimistössä muodostuu koko ajan uusia...
Artikkeli
Nämä taudit iskevät luultua nuorempana!
Monet sairaudet saattavat iskeä ihmiseen vuosikymmeniä aikaisemmin kuin yleisesti luullaan. Ihmisen olisikin hyvä kiinnittää huomiota terveyteensä,...
Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.
Kirjoittaja
Johanna Rytkönen

Olen vuonna 2011 valmistunut, journalismiin suuntautunut medianomi. Työskentelen Terve Medialla freelancer-verkkotoimittajana. Tavoitteenani on kirjoittaa hyvinvoinnista ja terveydestä mahdollisimman mielenkiintoisia uutisia, joista on apua ja hyötyä kaikille lukijoillemme.

Viimeisimmät keskustelut

Artikkeli
Kohdunkaulan syöpä on naisten toiseksi yleisin syöpä maailmanlaajuisesti....
Artikkeli
Leukemiaa eli verisyöpää on kahta tyyppiä: akuutti ja krooninen leukemia....

Syöpä - Viimeisimmät uutiset

Viimeisimmät blogikirjoitukset