Ruisleipä ja kaurapuuro ehkäisevät sydäninfarkteja

Runsaasti ruisleipää, kaurapuuroa ja muutenkin paljon kuituja sisältäviä ruokia syövät välttyvät ruokavalionsa ansiosta sydäninfarkteilta muita todennäköisemmin. Vehnätuotteet eivät välttämättä anna samanlaista suojaa, tuore tanskalaistutkimus osoittaa.  


Tutkimuksen perusteella paljon kuituja ravinnostaan saavat välttyvät sydäninfarktilta noin neljänneksen todennäköisemmin kuin samanikäiset, jotka syövät kuituja vähänlaisesti. Tämä havaittiin neljätoistavuotisessa seurannassa.

Yhteys havaittiin tarkastellessa kuidun kokonaissaantia, mutta tarkemmissa analyyseissa erityisesti ruis- ja kaurakuitu ja täysjyvätuotteet liittyivät pienempään sairastumisriskiin. Yksittäisistä ruoista nousivat esiin varsinkin kaurapuuro ja ruisleipä. Kaurapuuro tosin ei vaikuttanut naisten sairastumisriskiin.

Tanskalaisten tutkimus vahvistaa näyttöä ravintokuitujen ja täysjyväviljan terveellisyydestä. Sydänriskien pienentymisen lisäksi kuitupitoinen ruokavalio on yhdistetty myös pienempää riskiin sairastua joihinkin syöpiin. Viljojen lisäksi kuituja saa runsaasti vihanneksista ja hedelmistä, joten osa kuituihin liitetyistä terveysvaikutuksista saattaa selittyä kasvisten ja hedelmien muilla terveyshyödyillä.

Tulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

Lähde: American Journal of Clinical Nutrition 2016;DOI:10.3945/ajcn.115.124271

Lue lisää aiheesta

Sydäninfarkti harvemmin kohtalokas hyväkuntoiselle

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Harhaanjohtava juttu taas, juuri tätä Duodecimin tyyliä. Tutkimuksessa todettiin ainoastaan täysjyvätuotteiden runsas syöminen paremmaksi kuin vähäisempi täysjyvän syöminen. Eli tutkimus ei ota kantaa yleensä puuron ja ruisleivän syöntiin, ainoastaan rukiin ja kauran täysjyvän käyttöön. Tutkimus ei kerro edes sitä onko esim ruisleivän ja puuron syöminen yleensäkkään terveellistä verrattuna viljattomaan diettiin.

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.