Sydänsairauksien ehkäisy

Sepelvaltimotauti aiheuttaa yleensä oireita vasta, kun sepelvaltimoiden ahtautumat ovat kasvaneet vuosikymmeniä niin, että ne haittaavat veren kulkua. Rasva ja kolesteroli kertyvät verisuonten seinämiin jo nuoruusiästä alkaen. Tämän takia jo lapsena on tärkeää omaksua terveelliset elintavat. Ruokavalio ja liikunta opitaan luontevimmin lapsuudessa.

Aikuisenakaan ei ole yleensä liian myöhäistä oppia sydänsairauksien ehkäisyä. Tupakoinnin lopettamisen suotuisat vaikutukset alkavat välittömästi tupakoinnin loputtua. Ruokavaliomuutokset laskevat kolesterolia nopeasti, jo muutamassa viikossa. Ylipainon väheneminen on hidasta – kannattaa kuitenkin muistaa, että jo 5-10% painon pudotus vaikuttaa selvästi verenpaineeseen ja sokeriaineenvaihduntaan. Liikunta auttaa painonhallinnassa ja pienentää sydänsairauksien riskiä.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.