Kesätissuttelu rasittaa hampaita – 7 vinkkiä suun terveyden ylläpitoon

Loman alku, kesäjuhlat, tapahtumat ja saunakaljoittelu lisäävät usein alkoholin käyttöä kesällä. Arjesta poikkeavat juomatavat yhdessä napostelun kanssa pistävät hampaat koville. Loman pyörteissä hampaanhoidon rutiinit unohtuvat myös helposti.

Johtava hammaslääkäri Erkki Virta Mehiläisestä toteaa, että muiden terveyshaittojen lisäksi alkoholi on suuri riski myös suun terveydelle. Erityisesti happamat ja sokeripitoiset alkoholijuomat haastavat hampaat ja suun limakalvot. Mitä useammin suussa on jotain sokeripitoista tai hapanta, sitä haitallisempi vaikutus sillä on hampaille.

- Sokeripitoiset ja happamat alkoholijuomat aiheuttavat sekä reikiintymistä että hampaiden pinnan syöpymistä, eli eroosiota. Eroosio aiheuttaa hampaiden vihlontaa ja hampaat voivat sekä kulua että lyhentyä. Hammashaittojen ennaltaehkäisy on tärkeää, sillä eroosion syövyttämää hammaskudosta ei saa takaisin, Erkki Virta painottaa.

Siiderit ja viinit haitallisimpia hampaille

Alkoholijuomista erityisesti siiderit ja viinit ovat happamuutensa vuoksi uhka hammasterveydelle.

- Mikäli alkoholi kuuluu kesään ja lomaan sen käyttö on parasta keskittää ruokailujen yhteyteen. Paras janojuoma suun terveyden kannalta on vesi. Maustamaton kivennäisvesi on myös hyvä vaihtoehto, Virta vinkkaa.

Alkoholi kuivattaa suun limakalvoja ja vaikuttaa sylkirauhasiin, jolloin syljen eritys heikkenee. Kuiva suu altistaa limakalvovaurioille ja tulehduksille. Myös hiivasienitulehdukset ja suun haavaumat voivat olla seurausta suun kuivumisesta.

Alkoholijuomien lisäksi erityisesti energiajuomat, virvoitus- ja light-juomat, maustetut kivennäisvedet sekä marja- ja täysmehut ovat happamina ja runsassokerisina hampaiden vihollisia.

Myös makeiden välipalojen napostelu ja tihentyneet ruokailuvälit rasittavat hampaita. Hedelmät ja marjat on hyvä nauttia kokonaisena, sillä happamina mehumuodossa ne aiheuttavat eroosiota. Etikkaiset kesäruuatkin ovat uhka hampaiden terveydelle.

7 vinkkiä hammasterveyden ylläpitoon

  1. Suosi säännöllistä ateriarytmiä.
  2. Vältä napostelua aterioiden välillä.
  3. Nauti makeat ja happamat juomat aterioiden yhteydessä.
  4. Juo janojuomaksi vettä.
  5. Nauti ksylitolituotteita aterioiden jälkeen, vähintään kolme kertaa päivässä.
  6. Harjaa hampaat säännöllisesti.
  7. Uusi hammasharja ja käytä hammaslankaa.

Lähde: Mehiläinen Oy:n tiedote 12.7.2017

Lue lisää:

Maksan voi tuhota moni muukin aine kuin alkoholi

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.