Silmänpohjan ikärappeuman ehkäisy ja taudin etenemisen hidastaminen

Silmänpohjan ikärappeumaan ei tunneta mitään takuuvarmaa parannuskeinoa, mutta jokainen voi kuitenkin itse tehdä paljonkin lykätäkseen taudin puhkeamista tai lieventääkseen sitä. Tupakointi voi kiihdyttää taudin aiheuttamaa tuhoa, joten tupakoinnin lopettaminen on tärkeä ennalta ehkäisevä toimenpide. Auringonvalon sinisiä aallonpituuksia suodattavien aurinkolasien ja lierillisen hatun käyttö saattaa myös suojata silmänpohjan ikärappeumalta. Auringonvalon spektristä juuri sinisen valon uskotaan edistävän taudin kehittymistä.

Tutkimusnäyttö viittaa siihen, että kolesteroliarvoja parantavat statiinit voisivat pienentää riskiä sairastua silmänpohjan ikärappeumaan. Sydäntauteja pidetään yleisesti silmänpohjan ikärappeuman riskitekijänä, joten statiiniyhteys ei yllätä. Joka tapauksessa tarvitaan paljon lisätutkimusta ennen kuin lääkärit voivat alkaa määrätä silmänpohjan ikärappeuman ehkäisemiksi statiineja.

Siitäkin on näyttöä, että tietyillä ravintoaineilla voisi olla oma roolinsa silmänpohjan ikärappeuman ehkäisyssä. Keski-ikäiset ja vanhemmat ihmiset voisivat hyötyä ruokavalioista, joissa on runsaasti tuoreita hedelmiä ja tummanvihreitä lehteviä vihanneksia, kuten pinaattia ja lehtikaalia. Isossa Age-Related Eye Disease Study -monikeskustutkimuksessa raportoitiin vuonna 2001, että henkilöillä, joiden pitkälle edenneen kostean muodon riski oli suuri, suuret annokset vitamiineja ja antioksidantteja pienensivät riskiä noin neljänneksen (katso ”Auttavatko vitamiinit?”). Ravintolisät eivät kuitenkaan hyödyttäneet henkilöitä, joilla ei oltu todettu silmänpohjan ikärappeumaa tai joiden sairaus oli varhaisvaiheessa. Lääkäriltä kannattaa kysyä, kannattaisiko näitä ravintolisiä käyttää, jos sairastaa keskivaikeaa tai pitkälle edennyttä silmänpohjan ikärappeumaa.

Vähäinen näyttö viittaa siihen, että runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävä ruokavalio voisi kohottaa silmänpohjan ikärappeuman vaaraa. Vaikka varmuutta asiasta ei vielä olekaan saatu, tyydyttyneen rasvan kulutuksen vähentämisestä on joka tapauksessa monella tavalla hyötyä, ja se saattaa siis jopa ehkäistä myös silmänpohjan ikärappeumaa.

Auttavatko vitamiinit?

AREDS-tutkimuksessa havaittiin, että seuraavanlainen yhdistelmä antioksidantteja ja sinkkiä saattaa suojata silmänpohjan ikärappeuman vaikeimmilta muodoilta. Yhdistelmään on lisätty kupari, koska suuret sinkkiannokset voivat aiheuttaa kuparin puutosta.

Copyright © 2008 by President and Fellows, Harvard College. All rights reserved.

Artikkelin sisältö vastaa yhdysvaltalaista hoitokäytäntöä.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.