Vinkkejä suoliston aktivoimiseen

Suolistoa kuvataan usein myös sielun äänitorveksi. Ota siksi myös stressaavassa arjessa aikaa säännölliselle rentoutumiselle - silloin myös suolisto rentoutuu. Aterioista ja vapaa-ajasta tietoisesti nauttiminen edistää toimivaa ruoansulatusta.

Nämä vinkit auttavat sinua aktivoimaan suoltasi ilman sivuvaikutuksia:

  • Syö paljon vihanneksia, salaattia ja hedelmiä - ihannetapauksessa viisi kertaa päivässä.
  • Suosi aina täysjyvävaihtoehtoa: kokeile luonnonriisiä valkoisen riisin sijaan, löydä oma täysjyväleipäsuosikkisi tai täysjyväkahvileipäsi valkoisen vaihtoehdon tilalle.
  • Käytä ruoanlaittoon ja leipomiseen useammin täysjyväjauhoja. (Vinkki aloittelijoille: korvaa aluksi vain puolet jauhoista täysjyväjauhoilla, jotta suolisto ja makuaisti saavat aikaa tottua muutokseen.)
  • Kehitä oma lempimyslisi täysjyvähiutaleista, pähkinöistä, pellavansiemenistä yms.
  • Lisää herneitä, linssejä ja papuja säännöllisesti ruokalistaasi.
  • Juo vähintään 2,5 desilitraa nestettä viisi kertaa päivässä.
  • Nauti päivittäin probioottisia jogurttituotteita.
  • Älä pakota ulostetta tulemaan, vaan varaa itsellesi tarpeeksi aikaa WC-käyntiä varten.
  • Anna ehdottomasti periksi voimakkaalle ulostamisen tarpeelle äläkä pidätä ulostetta tarpeettoman pitkään.
  • Muista liikkua säännöllisesti ja lisää arkiliikuntaa.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.