Suolen aktivoimiseksi! - Hyvinvointia suolistolle

Mikäli kärsit suolen hitaasta toiminnasta, et ole Suomessa yksin. Noin joka kolmannella kansalaisella on samankaltainen ongelma kuin sinulla. Useammassa kuin joka toisessa toimintahäiriössä voidaan tämänkaltaisia ruoansulatusvaivoja välttää pitkäkestoisesti yksinkertaisilla ja pienillä elintapojen ja ravitsemustottumusten muutoksilla. Juo tarpeeksi, syö oikein, liiku riittävästi ja ota aikaa rentoutumiseen - siinä ovat terveen suolen neljä tärkeää perustekijää. Nämä hyvät vinkit eivät ainoastaan auta sinua aktivoimaan suoltasi, vaan ne tuovat mukanaan myös enemmän hyvää oloa ja laatua elämään.

Kärsivällisyydellä ja johdonmukaisuudella hyvään lopputulokseen

Se missä tempossa ravinto kulkeutuu suoliston läpi, vaihtelee ihmisestä ihmiseen ja on riippuvainen lukuisista tekijöistä. Keskeistä roolia kroonisesti laiskan suolen syntymisessä näyttelee ravinto.

Tämän päivän ruokailutottumukset miellyttävät kyllä makuhermoja, mutta rasittavat usein ruoansulatuselimiä. Nautitaan liikaa sellaisia elintarvikkeita, jotka jarruttavat ruoansulatusta tai eivät ainakaan sanottavasti edistä sitä, kun taas sellaisia elintarvikkeita, jotka pitäisivät suoliston aktiivisena, nautitaan usein liian vähän. Lisäksi sellaiset tekijät kuin liikunnan puute ja stressi vaikuttavat haitallisesti suoliston terveyteen. Syömis- ja juomistottumusten muutos vaikuttaa ruoansulatukseen eniten - niin negatiivisesti kuin positiivisestikin. Monipuolinen ja ennen kaikkea kuitupitoinen ravinto on siten perusedellytys suoliston hyvälle kunnolle.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.