Kuitujen vaikutus suolen toimintaan

Suoli on kuitupitoisen ruoan varsinainen hyötyjä, sillä ravintomme sulamattomat jäämät vaikuttavat siihen usealla tavalla positiivisesti:

Veteen liukenemattomat kuidut, joita esiintyy ennen kaikkea viljassa ja täysjyvätuotteissa, turpoavat suuren vedensitomiskykynsä ansiosta voimakkaasti ja lisäävät siten ulosteen painoa. Siten se saa esimerkiksi melkein 100 grammaa lisää painoa, kun vähäkuituisen ruoan lisäksi syödään 200 grammaa täysjyväleipää. Ulosteen suurempi määrä innostaa paksusuolen liikkumaan voimakkaammin, suolen sisältö liikkuu nopeammin eteenpäin ja siten ulosteen kuljetus paksusuolen läpi nopeutuu.

Kuitujen ansiosta ei-toivotut aineet poistuvat kehosta nopeammin.

Vesiliukoiset kuidut, jollaisia on erityisesti hedelmissä, vihanneksissa ja kaurassa, ovat ennen kaikkea ravintoa suoliston toivotuille bakteereille ja auttavat omalta osaltaan pitämään suoliston kunnossa. Lisäksi bakteerien aineenvaihduntatuotteiden ansiosta paksusuoleen virtaa enemmän vettä, ulosteesta tulee pehmeämpää ja säännöllisestä WC:ssä käynnistä tulee helpompaa.

Lisäksi kuitupitoinen ravinto tuo mukanaan tervetulleena sivuvaikutuksena sen, että sulamattomien apureiden mukana kehosta poistuu nopeammin ja tehokkaammin myös ei-toivottuja aineita, kuten kolesterolia, sappihappoja ja myrkkyjä.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.