Ruokavaliota ei tarvitse remontoida kerralla

Terveellisen ruokavalion hyödyt saa, vaikka ruokavaliotaan ei pistäisi kuntoon kertarysäyksellä. Myös vähitellen vuosien varrella tehdyt muutokset kannattavat, tuore tutkimus osoittaa.

New England Journal of Medicinessä julkaistut tulokset perustuvat 74 000 aikuisen terveystietoihin. Vuosina 1986 - 1998 osallistujat olivat arvioineet ruokavaliotaan neljän vuoden välein ja muita elintapojaan kahden vuoden välein.

Kun tutkijat yhdistivät tiedot osallistujien ruokavalioista ja vuosina 1998 - 2010 sattuneista kuolemantapauksista, terveellinen ruokavalio liittyi pienempään riskiin menehtyä riippumatta siitä, millä menetelmällä terveellisyyttä arvioitiin. Kaikkein suurin vaikutus oli täysjyväviljojen, hedelmien ja kasvisten sekä kalan ja omega-3-rasvahappojen syönnillä.

Riski menehtyä pieneni jo vähäisillä muutoksilla kuten lihansyönnin vähentämisellä ja pähkinöiden syönnin lisäämisellä. Samoin vaikutuksia nähtiin osallistujilla, jotka söivät epäterveellisesti tutkimuksen alkaessa, mutta pikkuhiljaa omaksuivat terveellisiä piirteitä ruokavalioonsa seurannan aikana.

Lähde:
New England Journal of Medicine -lehti

Lue lisää:

Välimeren ruokavalio pitää iäkkään aivot kunnossa

Laihduttajan ruokavalio: esimerkkiviikko

Näillä vinkeillä monipuolinen ja kevyt ruokavalio

1 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Tuosta samasta Nurses -ainoistosta on generoitu yhtenään näitä höpötutkimuksia, joissa saadaan marginaalinen korrelaatio haluamilleen asioille. Tässä tuo korrelaatio on naurettavat n. 10%, jolla ei oe mitään tekemistä syyn ja seurauksen kanssa, varsinkin kun hyvin on tiedossa kyselytutkimusten vääristynyt data. Tässäkin naisten ovat arvioineet kalorinsa pahasti alakanttiin (n. 300 kcal/pvä), arvata sopii mitkä kalorit ovat jääneet propagandan seurauksena vähemmälle raportoinnille. Mutta kyllähän tämäkin höpötutkimus Duodecimin agendaan ja dogmaan sopii.

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.